Controle over de situatie houden
Heeft jouw auto een antiblokkeersysteen, dan zorgt dat ervoordat je auto toch bestuurbaar blijft, ook al rem je plotseling
of heel bruusk. Zelfs wanneer je het rempedaal helemaal
ingedrukt houdt, kun je jouw auto en de situatie onder controle
houden.
In 1970 zou zo'n remactie een heel gevaarlijke situatie
opleveren, want het antiblokkeersysteem behoorde toen
nog niet tot de standaarduitrusting van een auto.
Sterker nog, de autovakwereld zette grote ogen op toen op
12 december 1970 een antiblokkeersysteem door Mercedes-
Benz werd geintroduceerd.
Het idee van het bestuurbaar houden van een auto (ook bij
een maximale remingreep) was niet nieuw. Maar er bestond
tot dan toe nog geen enkel systeem dat door een goede
werking ook echt kon overtuigen.
Eerste voorloper van het ABS
De kiem voor het antiblokkeersysteem werd in het jaar1928 gelegd. De Duitser Karl Wessel kreeg toen patent
op een remkrachtregelaar voor auto's. Helaas kwam dat
ontwerp nooit verder dan de tekentafel.
In de zestiger jaren van de vorige eeuw werden systemen
ontwikkeld voor vliegtuigen en treinen maar ook die ont-
werpen konden niet vertaald worden naar de personen-
auto.
Dat kwam doordat de eerste mechanische antiblokkeer-
systemen nog niet bestand waren tegen bochtige ritten
en oneffenheden in het wegdek.
Toch wisten de ontwikkelaars van het systeem niet van
opgeven en weer ontpopte Mercedes-Benz zich ook nu
tot een pionier.
Kleiner, lichter en krachtiger
In 1978 kwam het allereerste antiblokkeersysteem in deS-Klasse. In die tijd moest daar nog een meerprijs voor
betaald worden.
Toch functioneerde het systeem veel beter dan eerdere
uitvoeringen en het was ook nog eens erg betrouwbaar.
Door de vooruitgang in de elektronica wisten experts het
aantal systeemcomponenten terug te dringen van 1.000
tot ongeveer 140.
Dank zij de digitale techniek konden er robuuste, kleine
computertjes gebouwd worden.
Het motto in de jaren die volgden was: kleiner, lichter en
krachtiger. Het antiblokkeersysteem werd een wereldwijde
standaard in de automobielbouw.
Andere moderne veiligheidssystemen (zoals het elektro-
nische stabiliteitsprogramma of de remassistent) zijn nog
altijd gebaseerd op de sensortechniek van het ABS.