X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Wartburg, het vergeten automerk uit de DDR

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van line line Auteur op infoyo sinds
25 Augustus 2009


Bekijk het profiel van line
Datum: 09-09-2008
Auteur: Line
Het ontstaan, de geschiedenis, de verschillende modellen. Ik probeer hier zoveel mogelijk informatie te geven ivm dit vergeten automerk uit Oost-Duitsland.Informatie vergaart door de verhalen van mijn vader en info via Wikipedia en verschillende autoclubs uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, ...

Het ontstaan en de afkomst van Wartburg

De Fahrzeugfabrik Eisenbach AG werd opgericht op het eind van 1896 in de stad Eisenbach in Oost-Duitsland door Heinrich Erhhardt.

De naam Wartburg komt van het kasteel Wartburg boven op een 441 m hoge heuvel boven de stad Eisenbach in het Duitse Thüringen. Het werd volgens de legende gesticht in 1067. Er waren minstens drie elkaar opvolgende vorsten in het kasteel. Het kasteel is eeuwenlang in handen geweest van het heersende huis van Saksen - Weimar - Eisenbach. Na de revolutie in 1918 en het uitroepen van de republiek waarbij de Duitse Vorsten afstand moesten doen van de troon, dienden zij in de meeste gevallen ook hun eigendommen af te staan. Het eigendom van Kasteel Wartburg is sinds 1922 in handen van de zogenoemde Wartburg Stichting. Het kasteel is omgebouwd tot een museum alwaar de geschiedenis en verschillende modellen tentoon gestald staan.

Deze nieuwe maatschappij ontwikkelde in het begin fietsen en motoren, vooral voor militaire doeleinden, taxi's, omnibussen, enz. De eerste autobus werd voorgesteld op de Düsseldorf Auto show, maar niemand had intresse in het merk. Ehrhardt maakte toen een deal met de Franse Deceauville en het merk Wartburg was ontstaan. De samenwerking werd in 1904 reeds beeindigd door financiele problemen. Een nieuwe periode brak aan onder de naam Dixi. Dixi zelf werd overgenomen door BMW. Deze geschiedenis slaan we over, want velen onder de lezers kennen de geschiedenis van BMW.
Na de tweede Wereld oorlog.
De Eisenbach fabriek van BMW werd ingenomen door de Russen tijdens de tweede Wereld oorlog en ze bleven er tot 1952. Toen noemde de fabriek: Eisenbacher maschinen - und Fahrzeugfabrik tussen 1945 -1946 en daarna Sowetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenbach.
De Eisenabch fabriek was de eerste die de BMW modellen 321, 326 en 327 bouwde. In 1949 werd een verbeterde versie van de 326/7 gemaakt en deze kreeg de naam 340.
Onder de Russische bezetting moest de fabriek het blauw-witte propeller logo veranderen in een rood-witte kruis van de moedermaatschappij BMW te Beieren.

EMW werd veranderd in Wartburg

Er werden nog steeds BMW modellen gebouwd in de fabriek, vooral het vlaggeschip, de 340.
Na 1953 werd de assemblage lijn van de IFA F9 overgenomen (naar het model van de DKW F9) uit de AUDI fabriek in Zwickau. Tot eindelijk in Januari 1956 een nieuw model van de band rolde. Dit nieuwe model kreeg de naam Wartburg 1000 en zo werd de originele naam terug in ere hersteld. Deze wagen was gebasserd op de F9 met radicale wijzigingen, de lengte, de wielbasis, de ruimte binnenin, betere uitrusting, vier deuren die men op de huidige manier kon openen, het geluid werd gereduseert, een betere verwarming en vooral een mooiere styling. Binnen de twee jaar werd de 1000 (interne code 311)  Limousine opgewaardeerd naar een De Luxe Versie. Later kwamen er nog andere versies bij, zoals een tweezitter cabrio, een 5 deurs station wagen en en echte sportwagen (code naam 313) dewelke vele prijzen won voor zijn design.
Op het eind van de jaren 50 rolden er 25.000 wagens van de band met een record van 30.000 auto's in 1963, maar de vraag was 5 maal hoger.
In Juli 1964 werd met de goedkeuring van de Communistisch Partij een nieuwe carroserie gebouwd met onafhankelijke ophanging en telescopische torsostangen (Type 312-1) Vanaf Juli 1966 kwam eindelijk de nieuwe carroserie uit en het type 353 was geboren, en werd 20 jaar in productie genomen zonder veel noemenswaardige veranderingen. In 1974 kwam een modernere versie, de 353 W , voorgesteld op de Leipzig Autumn Fair. Beter remmen en een licht gewijzigde versie kwam op de markt.

Toen het Ijzeren Gordijn viel, viel ook het Wartburg imperium. Eerst werd het merk geleverd met de 1.3 motor van de VW Golf 1. Deze samenwerking duurde niet langer dan drie jaar.

Van de F9 werden er in Eisenbach 38.000 auto gemaakt, terwijl er van de 311 slechts 25.900 auto's van de band rolden. De 353 kwam op 1 miljoen wagen in 1985. De 1.3 liet Viertakt motor van Volkswagen werd slechts van 1988 tot 1991 gebouwd. Kort nadien werd de fabriek opgekocht door Opel . Meteen ook het einde van het merk Wartburg.

Ervaring

Voor zover ik me kan herrineren hebben we thuis altijd met een Wartburg gereden.
Ik weet nog dat we met een Wartburg 311 reden. Dit was een mooie wagen, ijzersterk, bijna onverwoestbaar.
Toen de motoer het had begeven hebben we een 353 aangeschaft. Met deze eerste 353 heb ik leren auto rijden. Ik hb nog steeds goede herrineringen aan mijn eerste auto. Door een ongeval was mijn blauwe Wartburg total loss en heb ik de auto van mijn ouders overgekocht. Ditmaal een witte 353 W.
Thuis zijn en nog 3 353 W later aangekocht.

Reacties op dit artikel
Kuhlman, 2008-11-14
( 0 )

Heel kort dan maar
Het gaat over Wartburg
U bedoelde Eisenach toch
Zonder b
R.g. tibbert, 2009-01-09
( +1 )

De gehele web side gelezen.Vanwaar mijn interesse in 1965 kocht ik mijn eerste nieuwe auto een wartburg 311 toen het nieuwe model uit kwam nam ik die,helaas de 311 was beter
en dat was het einde van wartburg.Ik had hoop foto,s van de wagens tegen te komen maar
dat is niet gelukt mocht u nog plaatjes hebben kunt u ze misschien naar mij mailen.ik wens
u allen een voorspoedig 2009 en goede gezondheid.
Groeten Ruud.Tibbert
J.h.marks, 2009-03-25
( 0 )

Met interesse uw artikel gelezen. Ik deel echter uw mening niet ten aanzien van uw prettige ervaringen met het voertuig. Ik kocht mijn nieuwe Wartburg 353 in 1966,
maar ik heb er weing vreugde aanbeleefd. Regelmartig had ik er problemen mee. In het bijzonder met de versnellingsbak. Na twee jaar had ik er vreselijk tabak van en ruilde hem in voor een Simca, ik kreeg er slechts 500 gulden voor terug. Ook heb ik
veel problemen gehad met het remmen, doordat door het karakter van de tweetakt motor niet op de motor kon worden geremd, hetgeen mij niet bepaald een veilig gevoel gaf, specifiek op bertgachtig terrein. Kortom. ik vond het een miskoop eersteklasse en het spijt mij nu nog steeds geen ander merkauto te hebben gekocht. Wel moet ik opmerken, dat het voertuig er aardig uitzag.
Groetjes,
Jan Marks
Urbain durwael, 2009-07-13
( +1 )

Urbain durwael, 2009-07-13
( 0 )

Heel interessant artikel.Ik heb veel jeugdherinneringen aan watburg, IFA en trabantjes. Ze hebben me nooit in de steek gelaten en er was zelf aan te sleutelen;
groetjes,
Urbain
Rob nederlof, 2009-08-12
( 0 )

Leuk artikerl.Ik kocht in 1969 een tweedehands grijze Wartburg 311. De duikboet noemde mijn vrouw hem. Ik kan mij herinneren dat die auto was uitgerust met een "vliegwiel". Dit was een kostenbesparend element dat een speciale rijstijl vereiste. Je moest hem regelmatig in zijn vrij zetten en dan reed hij, met stationair lopende motor, nog een heel eind verder. Ook de bochten moesten met de versnelling in zijn vrij worden genomen (waarom dat ben ik vergeten). Geweldige auto; ik moest hem wegdoen omdat om de haverklap een (van de drie) uitlaten moesten worden vervangen en omdat mijn vrouw niet goed met hem overweg kon. Avontuurlijke auto, ik denk er nog steeds met plezier aan terug.
Nitram, 2010-01-11
( 0 )

Mijn vader kocht in 1965 een nieuwe Wartburg 1000 de Luxe (GJ-80-52), een anthracietkleurige (heel donker grijs). Ik was toen 18 en had net mijn rijbewijs gehaald. Ben er in 1967 moet 3 vrienden mee naar Frankrijk op vakantie geweest. Toen brak de koppelingskabel. Werd plaatselijk snel gerepareerd. Weer terug in Nederland brak na een dag de rechter aandrijfas. Die had nog smeernippels en moest om de 2000/3000 km gesmeerd worden. Dit hadden we vergeten, vandaar dat die as brak.
Ook knalde eens de middelste uitlaat eronder uit tijdens het starten in de garage. Het was een oorverdovende knal. Daar werd voor gewaarschuwd. Het kon gebeuren als je te lang startte en de motor niet aansprong. Er verzamelde zich dan een brandbaar mengsel in de uitlaat...............De Wartburg werd in 1968 (?) ingeruild op een 2e hands Ford Taunus 20M TS, een witte coupe met rode skai bekleding, 2000cc 6-cilinder, 90 (!) pk.
De Wartburg komt niet meer voor in het register van het RDW. Zou hij nog bestaan??
De laatste keer dat ik hem zag was in 1970 op de kazerne in Oirschot. Een militair was hem toen aan het poetsen.
B. v.d. veer, 2010-09-30
( 0 )

U spreekt over de geschiedenis van kasteel Wartburg als over een "legende". U weet toch wel wat een legende is?
H.burger, 2011-07-18
( 0 )

Ik ben recent in Eisenach geweest en heb daar het AWE musuem bezocht.
(Automobilwerke Eisenach) De geschiedenis van deze fabriek, die ooit is gestart met het maken van fietsen, is daar op interessante wijze tentoongesteld, ondanks dat het museum, gevestigd in een oude fabriekshal, niet heel groot is. Voor men de Wartburg autos ging produceren was het bedrijf al zo'n jaar 60 actief geweest met fietsen, auto's en motorfietsen en in de oorlogstijd ook met vliegtuigmoteren.
Er staan ook veel Wartburgmpodellen uitgestald, voor lieifhebbers de moeite waard!
Patrick, 2011-09-16
( 0 )

Hebben er twee gehad,een oud model en de mooie 353 dacht ik.Veel plezier aan gehad en ijzer sterk.Was ook poep simpel om op te drijven. Kop pakking er tussen uit en de oude 6 volt bobines op 12 volt en die kar was niet te stoppen,,,,,
Dirk, 2012-02-24
( 0 )

Als jonge kerel weet ik nog dat in de jaren 1975 deze wartburgs werden verkocht als low budget wagen.Ze werden verkocht in een Garage te Wimmertingen (Belgie)samen met de merken Barkas,Lada en Volga.De wagens hadden een bepaald geluid dat wat op pruttelen leek.En de rook uit de uitlaat,had een bepaalde geur.De wagens reden op melohnge (benzine/olie) zijden ze bij ons.
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl