X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


CitroŽn DS was tijd ver voor uit

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Specialist Specialist Auteur op infoyo sinds
24 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Specialist
Datum: 31-10-2008
Auteur: Specialist
Onder het publiek klonken veel ooohs een aaahs toen op 5 oktober 1955 in de Parijse Autosalon de opvolger van de Traction Avant -de CitroŽn DS- werd binnen gereden. De nieuwe boreling van CitroŽn had iets weg van een futuristisch ruimteschip. De wagen vol snufjes, hydropneumatische vering, schijfremmen, stuurbekrachtiging en voorwielaandrijving was het succesnummer van de beurs. Aan het eind van de autoshow,†telde het orderboek ruim tachtigduizend Ďsnoekebekken. De auto zou twintig jaar in productie blijven. In totaal zijn er bijna anderhalf miljoen van gebouwd.

Snoekebekken

De CitroŽn DS was zijn tijd ver vooruit met zijn summum aan comfort en techniek. En dat was in het begin ook het Ďzwakke punt' van de grote slee. Menig onvoldoende geschoolde monteur voelde het bloed uit zijn wangen zuigen als een potentiŽle klant de markante neus van een DS de garage in stuurde. In die dagen is er door ondeskundige handen heel wat afgeputst aan Ďsnoekebekken', met als gevolg veel schade en gepeperde rekeningen.

Groter publiek

Groter publiek De DS brak pas echt goed door bij een groter publiek in het begin van de jaren zestig. In die periode waren de vele kinderziektes genezen van de eigenzinnige CitroŽn. En nog steeds heeft de DS en de latere ID een grote aanhang. Het zweverige weggedrag, de weke zetels en uiteraard de unieke vormgeving spreekt een groot publiek aan. De motoren kunnen lang mee en de klassieker kan ook anno 2008 prima meekomen in het hedendaagse verkeer.

Keienvanger

Aan de neus van een ID of DS is heel eenvoudig te zien uit welke periode de auto stamt. Er zijn drie ingrijpende frontwijzigingen geweest. De oer-DS uit 1955 heeft een in aluminium uitgevoerde bumper. Tussen deze bumper en de keienvanger (de bak aan de voorzijde onder) zat een spleet om de motor en de schijfremmen van de nodige koelte te kunnen voorzien. Dit koelprobleem heeft de DS lang parten gespeeld. Oplossingen als roosters in het voorscherm (1960) en zelfs luchtinlaten onder de koplampen (1962) was het alternatief. Deze bumper kreeg in 1962 een opvolger. De spleet verdween en er kwamen stootrubbers op de bumper. Ook de keienvanger werd gewijzigd. De helling werd veranderd en de luchtinlaten aangepast.

Luchtweerstand

De laatste frontwijzing vond plaats in september 1967. In dit jaar werd de tweede neus vervangen door een nog revolutionairder ontwerp. De voorschermen werden naar voren uitgebouwd om plaats te maken voor geÔntegreerde koplampen. Dit had een gunstige uitwerking op de voor die tijd toch al lage luchtweerstand van de DS. Slechts vier motoren hebben gedurende de twintig jaar van productie dienst gedaan in het vooronder van een ID of DS. VariŽrend van een 1911cc in de DS 19 tot een 2347cc in de DS 23.

DS cabriolet

DS cabriolet Het meest exclusieve model in de DS-serie was de DS Dťcapotable ofwel de cabriolet. Dit model deed op de Salon van 1960 zijn intrede en werd, evenals de Prestige gebouwd door Henri Chapron. In 1971 was het afgelopen voor de cabriolet. En meteen al vanaf dat moment was de cabrio een collectoritem. Een in puike staat verkerende DS is al niet goedkoop, maar voor de zeldzame cabriolet staan de liefhebbers in de rij.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl