X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


De fiets van vroeger tot nu

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +9 )
  Slecht artikel ( -8 )
RSS van Berto Berto Auteur op infoyo sinds
18 November 2009


Bekijk het profiel van Berto
Datum: 02-02-2011
Auteur: Berto
De fiets kunnen we niet meer wegdenken als onderdeel in het hedendaagse verkeer. Het is een op en top Nederlands produkt. Er zijn meer fietsen in Nederland dan mensen. Dan is het wel logisch dat de fiets een populair vervoersmiddel is en altijd zal blijven. De fiets is ook niet belastend voor het milieu in tegenstelling tot andere vervoersmiddelen. Maar hoe is het ooit begonnen? Het zal u allemaal duidelijk worden aan de hand van dit artikel.

De geschiedenis van de fiets

De geschiedenis van de fiets Giacomo Caprotti (student) bedacht als eerste iets wat op een fiets leek. Meneer Sivrac verbeterde vervolgens zijn creatie. Maar in 1817 bracht Baron von Drais zoveel verbeteringen aan dat dit rijwiel in een klap zeer populair werd. Dit was een zogeheten loopfiets en was vrijwel onbetaalbaar. Het had een houten frame, houten wielen en met een ijzeren velg. Het zadel en het stuur waren nog in een zeer primitief stadium. Er zat een soort van rem op het achterwiel. Trappers had deze loopfiets nog niet want er moest worden afgezet op de grond. Hij noemde dit de Draisienne en werd in de volksmond ook wel hobbypaard genoemd. De voeten werden bij de grond gehouden maar desondanks was er toch nog veel balanceerkunst nodig. Dit vonden de berijders maar irritant dus werden er al snel driewielers en vierwielers gemaakt. De aandrijving was hetzelfde als van een scharensliep of spinnewiel.
In 1865 werd voor het eerst een fiets gemaakt die leek op de huidige fietsen. Deze fiets die gemaakt was door de Fransman Pierre Michaux en zijn zoon had een ijzeren frame en wielen. Aan de voorwielen zaten de trappers. Kettingaandrijving was er echter nog niet en daardoor was het moeilijk om snelheid te maken. Daarom werd het voorwiel steeds groter en bleef het achterwiel klein. ZoŽn hoge fiets was moeilijk te besturen en bij obstakels op de weg viel de berijder er vaak af. Deze houten fiets werd de Hoge Bi genoemd en werd voor het eerst gemaakt in 1870. Deze fiets kon remmen door achteruit te trappen. Er werden zelf al wedstrijden met de Hoge Bi gehouden. Zijn topsnelheid was namelijk ongeveer 40 kilometer per uur.
In 1868 was het technisch al mogelijk om een fiets met kettingaandrijving te maken. Toen kwamen de trappers aan het frame. Dit werd eerst alleen op driewielers toegepast. In 1885 bouwde John Kemp Starley de fiets met de naam de Rover. Dit was de eerste tweewieler met kettingaandrijving en met een stalen frame en heette safety omdat hij veel veiliger was dan zijn voorgangers. In 1888 lukt het John Dunlop om luchtgevulde fietsbanden te laten produceren al zat er nog geen binnenband in. Nu was de ontwikkeling van de fiets grotendeeld voltooid.
De fietsen van tegenwoordig zijn in detail wellicht anders dan vroeger maar de grootste verandering van tegenwoordig zit hem in het gebruik van verschillende materialen in (delen van) het frame zoals aluminium, staal, magnesium en titanium en zelfs glas- of koolstofvezel. De fietsen worden steeds lichter zodat de prestaties bij wielerwedstrijden steeds beter zullen worden. De versnellingen hebben het ook allemaal makkelijker gemaakt. De enige fiets die er nog is bijgekomen sinds vroeger tijden is de ligfiets.
Heel lang werd er over een rijtuig gesproken en niet over een fiets. Voordat de fiets of rijtuig ten tonele verscheen werd het werk verricht met paarden, ezels of met andere dieren. De fiets werd de allereerste zelfaangestuurde metalen machine en veroorzaakte een revolutie. Mede dankzij dit ontwerp werd de motorfiets ontwikkeld en van daaruit kwam langzaam maar zeker de automobiele industrie op gang.

Reacties op dit artikel
Kom op , 2011-03-14
( -4 )

Fkyou, 2011-04-27
( -5 )

Youw zus
Je moeder, 2011-05-18
( +1 )

Je moeder
Lala, 2011-10-05
( 0 )

Vkytjuhbjhgtu
Homo, 2012-01-09
( +3 )

Chillll, 2012-03-21
( +3 )

Sela, 2012-11-02
( +3 )

Apart
Hahahahah, 2013-05-30
( -3 )

Maar kunnen er aub fotos worden bijgezet het is nodig voor een proefwerk voor onze leerlingen
Blub blub, 2013-06-06
( +3 )

Doei
Dikkelala, 2015-03-18
( +1 )

Domme site
Cut, 2015-09-30
( 0 )

Cut, 2015-09-30
( 0 )

Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl