X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Winterweer en de gevolgen

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Pevroe Pevroe Auteur op infoyo sinds
09 December 2009


Bekijk het profiel van Pevroe
Datum: 12-02-2010
Auteur: Pevroe
De laatste weken (of moet ik maanden zeggen)† worden wij getrakteerd op voor nederlands begrippen meer dan normaal winterweer.Je ziet weer een verschijnsel waar wij met elk beetje winter zien.Het lijkt dat Nederland maar niet voor bereid kan worden op een beetje winterweer.Is het nu zo dat wij de gevolgen van dit winterweer niet in kunnen schatten en is dit iets waar wij maar mee moeten leren leven of is er misschien spraken van laksheid van bepaalde instanties.

Een beetje sneeuw en heel nederland is ontwricht.

Elk jaar is het weer raak zodra er een beetje sneeuw valt staan de treinen stil en iedereen op z'n achterste benen.

Is al deze kritiek terecht of is de overlast nu iets wat inerent is aan het treinverkeer en zullen wij hier mee moeten leren leven.
In eerste instantie ben ik geneigd te zeggen dat de NS (en hiermee alle partijen die voor het berijden en berijdbaar maken/houden van het spoor) door de eerste sneeuw verrast werd en hierdoor vrij weinig tot niets kon doen aan de overlast. Als dit zou zou zijn hadden de sneeuw periodes welke we hierna gehad hebben een zelfde effect moeten hebben. Echter wat schetst onze verbazing. De overlast is nihil tot geheel niet aanwezig. Waarschijnlijk zijn er na het wegwerken van de gevolgen van de eerste sneeuwperiode maatregelen genomen om de overlast in de volgende sneeuw periodes te voorkomen.
En daarop volgende vraag is dan ook wat is de reden dat de maatregelen na de eerste sneeuw periode geen standaard maatregel in de winter periode is.
In alpen landen waar men veel meer sneeuw heeft dan wij hier in ons kikkerlandje rijden de treinen ook probleemloos in de winter. De enigste kink in de kabel zou daar kunne zijn dat er een lawine het spoor verspert. Maan dat is dan wel een heel lokaal probleem dat te overzien is.
Deze winter overzient denk ik toch dat maatregelen vooraf mogelijk zijn, maar om een of andere reden wachten de NS en kornuiten liever de eerste sneeuwval, en alle daarbij komende overlast, af alvornes de winter maatregelen te treffen.
Mijns inziens zouden de winter maatregelen in de winter moeten gelden en niet pas na de eerste sneeuwval.

Bij het wegverkeer en hierdoor het overige openbaar vervoer ligt het probleem bij plotselinge hevige sneeuw val in het feit dat de strooiwagens een en ander niet voor kunnen werken.
Met de huidige strooi strategie ligt onder andere ingesloten dat preventief strooien nutteloos is. Het oplossend vermogen van het zout zit namelijk in het feit dat de voertuigen die over de bestrooide sneeuw het zout door de sneeuw vermengd.
Preventief strooien zal als gevolg hebben dat het zout van de weg afgereden worden voordat de sneeuw daadwerkelijk gaat vallen.
Zolang wij de sneeuw dus met zout bestrijden zullen wij er mee moeten leren leven dat dit bestrijden pas kan beginnen als de overlast er al is.

Sneeuw over een langere periode en nederland is nog meer ontwricht

Nu wij in de achtste sneeuwweek (gelukkig niet continu) zitten worden de problemen zichtbaar waar al twee weken over gesproken wordt. Het zout is op.
Nu ligt de werkelijk iets genuanceerder, echter er is op de weg te zien dat het zout schars gaat worden.
Wegen die drieweken geleden nog volop bestrooid werden blijven nu wit en spekglad. Gelukkig worden hoofdwegen en autosnelwegen nog wel schoongemaakt/gehouden met zout.

Men spreekt het "zout tekort" toe aan de extreem lange sneewuperiode die wij op dit moment hebben.
Als ik er echter een beetje genuanceerd naar kijk hebben wij in de afgelopen 8 sneeuwweken effectief 15 Š 20 dagen sneeuwlval gehad. De zoutvoorraad komt dus in gevaar na 20 sneeuwdagen.
In een land dat een wisselvallig klimaat heeft met een winterse periode van Ī 100 dagen is 20 dagen zoutvoorraad mijns inziens wel erg weinig.

Reacties op dit artikel
'hoi, 2010-03-19
( 0 )

Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl