X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


TomTom is dood, lang leve TomTom!

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van rolid4you rolid4you Auteur op infoyo sinds
21 Augustus 2008


Bekijk het profiel van rolid4you
Datum: 20-10-2008
Auteur: Rolid4you
Informatie over waar we ons bevinden, waar we heen moeten en op welke manier wordt alleen maar belangrijker. Leveranciers van de geografische data die hiervoor nodig is, maken daarom overuren om hun kaarten te perfectioneren. Het is daarbij niet zo belangrijk in wat voor soort apparaat die informatie wordt aangeboden, als het de gebruiker maar iets extras biedt.

Kaartlezen

Iedereen die op vakantie is geweest, kent het bijna spreekwoordelijke ruziemoment in een door de genadeloze Zuid-Franse zon op kookpunt gebrachte autocabine wel: bijrijder geeft verkeerde informatie, of de juiste, maar dan precies een paar honderd meter na de afslag. De eerstvolgende afrit is helaas zo'n veertig kilometer verder... Kaartlezen is een kunst die niet iedereen vergeven is, eendrachtig samenwerken helaas ook niet. Dit is natuurlijk de basis voor het succes van de navigatiesystemen van leveranciers als TomTom en Garmin. Zonder zorgen naar volkomen onbekende plekken rijden is een ongekende verademing gebleken.

Zandweg

Navigatiesystemen voorzien dus in een enorme behoefte. Het onderzoeksbureau NPD Group berekende dat de eerste helft van het vorige jaar de complete markt voor navigatiesystemen een groei doormaakte van maar liefst 140 procent. Dat in de vergelijkende periode van 2008 'slechts' 50 procent groei werd behaald, doet vrij weinig af aan het succes van deze branche. De werkelijke basis hiervoor is zonder enige twijfel de nauwkeurigheid en het detail van de geografische informatie waarvan alle navigatiesystemen gebruikmaken. Er is immers niets dodelijker voor de reputatie van een navigatiesysteem als een reis die strandt op een hobbelig zandweggetje, waar de vriendelijke mevrouw toch echt spreekt van een keurig geasfalteerde provinciale weg...

Hellingshoek

De drie grootste leveranciers van deze data, Tele Atlas, Navtec en Google zijn daarom al bijna tien jaar lang bezig op zeer gedetailleerde wijze straten in de wereld in kaart te brengen. Die drie concurrenten verzamelen werkelijk duizelingwekkende hoeveelheden data. Tele Atlas rust zijn speciale auto's bijvoorbeeld uit met 14 camera's en een gps-ontvanger. Die camera's brengen bijna letterlijk iedere strekkende centimeter openbare weg volledig 360 graden in beeld en combineren deze data met de co÷rdinaten uit het gps-systeem. Op deze manier kan een auto ongeveer 150 kilometer per dag in beeld brengen. De vehikels zijn hiervoor uitgerust met een server met onder andere twee harde schijven van 500 gigabyte. Er wordt zelfs informatie over de hellingshoek van wegen opgenomen. Er is nu nog geen navigatiesysteem dat hiervan gebruikmaakt, maar dat kan veranderen. Als een vrachtwagenchauffeur namelijk kan anticiperen op een naderende helling en op tijd naar een lagere versnelling terugschakelt, kan hij tot wel 8 procent brandstof besparen.

Wegwerkzaamheden

Het voorgaande is een fraai voorbeeld van de trend die zich in de navigatiemarkt aan het ontwikkelen is. Iedereen die behoefte heeft aan hulp bij het navigeren op onbekend terrein heeft nu wel een TomTom, Garmin, of welk type dan ook. Dit verklaart ook de afnemende groeicijfers, die weer hun weerslag vinden in zwaar gekelderde aandelenkoersen van TomTom en Garmin. De dagelijks ritjes naar het werk kan iedereen dromen, dus daar scoort een navigatiesysteem niet meer. Tenzij er extra informatie wordt geboden, zoals de plekken waar files staan bijvoorbeeld, of de locaties waar wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. En het aanbieden van dit soort informatie naast de 'ordinaire' routebeschrijving sluit nu weer goed aan bij de ontwikkeling dat steeds meer mobiele apparaten voorzien zijn van internetverbinding en gps-ontvanger. Laat dat nu een flinke groeimarkt zijn!

Filevorming

Kampioen extra informatie verzamelen is Inrix. Dit Amerikaanse bedrijf, dat informatie verkoopt aan ruim 60 bedrijven waaronder TomTom en Gramin, verzamelt alleen al in de Verenigde Staten verkeersinformatie over ruim 1,2 miljoen kilometer asfalt. Het bedrijf kan dit doen omdat het over meer dan een miljoen verschaffers van informatie beschikt: taxi's, vrachtwagens en andere beroepsmatig ingezette vervoersmiddelen zijn hiervoor uitgerust met een computer die voortdurend gegevens over de snelheid en de geografische co÷rdinaten van het voertuig doorseint naar de servers van Inrix. De miljoen informatieseintjes per minuut (!) worden vervolgens geanalyseerd. De gemeten snelheid van een taxi op snelweg 'X' op locatie 'Y' wordt bijvoorbeeld vergeleken met de toegestane maximumsnelheid op dat stuk snelweg die Inrix in databases heeft opgeslagen. Als er op een bepaald deel van de dag maar genoeg afwijkingen van de maximumsnelheid op dat deel snelweg worden geconstateerd, trekt het analysesysteem van Inrix de conclusie dat er daar een file ontstaat.

Voorspelling

Deze file-informatie op basis van gegevens over de werkelijke situatie is goud waard. Toch gaat het Inrix nog niet ver genoeg. De databases bevatten tevens informatie over allerlei evenementen, openingstijden van onderwijsinstellingen, protestbijeenkomsten, sportwedstrijden, enzovoort in ruim vijftig dichtbevolkte gebieden in de VS. Deze gegevens worden vergeleken met de verkeersinformatie uit het verleden, zodat met behulp van statistische methoden een accurate voorspelling kan worden gedaan over de verkeerssituatie op een bepaalde tijd en locatie. Deze schat aan informatie wordt weer gebruikt om rijders een route aan te bieden waar ze zelf nooit aan zouden hebben gedacht, maar die hen wel met een relatief probleemloze rit naar de eindbestemming brengt. Een reis van Meppel naar Tilburg via Apeldoorn wordt dan bijvoorbeeld gebaseerd op de voorspelde filesituatie bij Apeldoorn zoals die drie kwartier na vertrek uit Meppel wordt verwacht en de drukte op de Tilburgse rondweg anderhalf tot twee uur na de start in Meppel.

Springlevend

Dit soort informatie maakt navigatiesystemen bijna van onschatbare waarde. Het maakt daarbij niet uit waar het systeem in zit. De beurs mag producenten als TomTom en Garmin al dood hebben verklaard omdat de groei in verkochte aantallen pure navigatiesystemen er behoorlijk uit is, feit blijft dat deze bedrijven gezien de hiervoor geschetste ontwikkelingen nog steeds op rozen zitten en daarom springlevend zijn. Het gaat er tenslotte niet om waarin je iets aanbiedt, het gaat erom wat je te bieden hebt.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl