X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Vliegen of autorijden: wat is het veiligste?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+12
  Goed artikel ( +14 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van A320captain A320captain Auteur op infoyo sinds
02 Maart 2009


Bekijk het profiel van A320captain
Datum: 03-03-2009
Auteur: A320captain
Voor velen blijft vliegen, tegen beter weten in, een angstaanjagende ervaring. De meeste mensen stappen wel zonder verpinken op een bus of in de wagen bij een andere chauffeur, zonder er ook maar even bij stil te staan dat ze hun leven, net als in een vliegtuig, volledig toevertrouwen aan iemand anders. Ik besef dat het quasi onmogelijk is om mensen met vliegangst met cijfermateriaal over hun angst heen te helpen. Sta me toe dat ik het toch nog eens probeer! (Let misschien ook op mijn tip aan het slot van dit artikel.)

Hoe veilig is vliegen?

Hoe veilig is vliegen? Als piloot vlieg ik middellange afstand: In 2008 vloog ik 260 vluchten en in totaal 850 uur op een A320 bij een Europese luchtvaartmaatschappij.
Ik zal proberen te bepalen hoe groot de kans is dat ik tijdens mijn loopbaan bij het vliegen om het leven kom.

In de luchtvaart is het zo dat het risico vooral schuilt in de begin en eindfase van de vlucht, bij het landen en opstijgen dus. Veel minder vaak gebeurt het dat een toestel tijdens de kruisvlucht crasht. Je kan dus rustig stellen dat het risico vooral ligt in het aantal vluchten dat je uitvoert eerder dan in het aantal uren (of kilometers) dat je in de lucht hangt.

In de periode 1991-2005 gebeurden er bij de Europese operatoren 0,14 fatale accidenten per miljoen vluchten*. (Dit betekent dat er minstens n dode viel te betreuren tijdens zo'n vlucht en NIET dat daarbij alle inziitenden om het leven kwamen. Bij mijn berekeningen zal ik daar echter WEL vanuit gaan, wat van mijn uiteindelijke cijfer een overschatting van het risico zal maken)

Als ik ervan uitga dat mijn loopbaan zo'n 35 jaar zal duren, zal ik dus zo'n 9100 vluchten uitvoeren.
De kans dat er daarbij een fataal ongeluk gebeurt bedraagt dus 0,14 X 9100 op een miljoen of omgerekend: 1 kans op 785 dat ik tijdens mijn loopbaan om het leven kom. (En dat is dus een overschatting!)

*bron: http://www.nlr-atsi.nl/downloads/Veiligheidsstatistieken%20luchtvaart%201991-2005.pdf

Hoe veilig is autorijden?

Hoe veilig is autorijden? Bij het autorijden is elk moment even gevaarlijk. Hier moet je dus eerder rekening houden met de afstand dan met het aantal autoritten.
Tussen 1996 en 2007 vielen er in Nederland gemiddeld 3,5 slachtoffer per miljard reizigerskilometers** (Omdat ik ervan uitga dat er slechts 1 persoon in een auto zit, zal mijn later cijfer dus een onderschatting van het risico zijn)

Stel dat ik 35 jaar lang 850 uur met de auto zou rijden aan 90 km/u -ik rij meestal op de autoweg- dan kom ik uit op een totale afstand van 2677500 km!
Tijdens die afstand vallen dus gemiddeld 0,00937125 slactoffers wat er dus op neerkomt dat ik ca. 1 kans op 107 loop om om te komen als ik even lang in een auto dan in mijn A320 zou zitten. (En dat is dus een onderschatting)

**bron: http://www.swov.nl/rapport/R-2008-12.pdf

Conclusie: vliegen is veiliger!

Conclusie: vliegen is veiliger! Vliegen met een betrouwbaar Europees straalvliegtuig is MINSTENS zeven keer veiliger dan autorijden in Nederland!

Tot slot nog een persoonlijke tip:
Als u de volgende keer op vakantie gaat naar de zon in "Verwegistan", kies dan voor een touroperator die u naar daar vliegt met een europese maatschappij, eerder dan met een "Verwegistaanse" charter. Uw veiligheid en mijn jobzekerheid zullen er wel bij varen!

Reacties op dit artikel
A320captain, 2009-03-04
( +3 )

Beste mensen,

Een kapotte Radio Hoogtemeter is NIET de oorzaak van de Turkish Airlines crash bij Schiphol.
Hier is, zonder dat ik daar een verwijt van wil maken, sprake van een monumentale pilotenfout. Dat je als piloot in dit geval niet, of veel te laat, merkt dat de auto-pilot en de auto-thrust niet doen wat ze moeten doen is bijna onbegrijpelijk. Een nadering, zelfs als die met de automatische piloot wordt uitgevoerd, moet steeds nauw in de gaten worden gehouden door de bemanning. Bij de minste twijfel moet die de auto-pilot afzetten (met een knopje aan het stuur en op de gashendel) en manueel verder vliegen.
Nogmaals, een verwijt is dit niet, mensen maken nu eenmaal fouten, maar een menselijke fout mag ook wel zo genoemd worden!

Mijn condoleances aan de nabestaanden.
A320captain
Pol, 2009-03-09
( +1 )

En zo zie je weer dat statistiek flink kan vertekenen. Excuseert u mij dat ik even enkele gaten in uw analyse schiet.
On te beginnen is het cijfer per miljard AUTOkilometers niet 3,5 maar 2,14 (tabel 3.7 op p53 van uw bron).
Bij vliegen is de kans dus 0,14 op een miljoen ritten.
Per rit rijdt een auto meestal minder dan 10km.
Bij die rit heb je dan een kans van 0,214 op het miljard.
Per rit is vliegen dus meer dan 650x ONVEILIGER dan de auto (!)

Daarnaast, de meeste mensen rijden minder dan 20.000 km per jaar. Dus in 35 jaar geen 2677500 maar 700.000 km. In uw auto heeft u dus uiteindelijk een kans van 1 op 667, en niet 1 op 107. Nogal een verschil.
A320captain, 2009-03-10
( +1 )

Beste Pol,

Echt oprecht dank voor u reactie.
Het is fijn dat er toch lezers zich in de cijfers verdiepen. U hebt misschien wel geschoten, maar toch gemist, hoor! Ik sta me toe van even terug te schieten!

Ten eerste gaat het niet over AUTOkilometers, maar wel degelijk over reizigerskilometers. Het getal 2,14 in 2007 vindt u ook terug in tabel 3.8 op blz 55. Daat staat duidelijk bij vermeld dat het om reizigerskilometers gaat! Uit diezelfde tabel blijkt dat mijn bewering "Tussen 1996 en 2007 vielen er in Nederland GEMIDDELD 3,5 slachtoffer per miljard reizigerskilometers" juist is. Dezelfde trent van toenemende veiligheid tref je zowel in de luchtvaart, als bij het autoverkeer aan. Je doet de waarheid dus geen geweld aan, door naar periodes te kijken. Door het geringe aantal vliegtuigongevallen kan je ook niet anders dan eerlijkheidshalve naar een langere periode te kijken.

De vergelijking die u verder nog maakt is onredelijk. Het is duidelijk dat een rit van 100 km ca. 10 X zo gevaarlijk is dan een rit van 10 km. Een internationale truckchauffeur maakt immers ritten van honderden kms. De "gevaarlijkheid" van de rit is dus evenredig met het aantal gereden kms! Bij het vliegtuig daarentegen is het aantal vluchten belangrijk. Een vlucht van 100 km is even gevaarlijk dan een vlucht van 10 000 km, vermits er vrijwel nooit ongevallen gebeuren tijdens de kruisvlucht!

Uw laatste alinea is ook vrij onzinnig. Ik mag dus rustig blijven beweren dat het er op neerkomt dat ik ca. 1 kans op 107 loop om om te komen als ik EVEN LANG in een auto dan in mijn A320 zou zitten. Vergelijk een lijnpiloot dus met een professionele chauffeur van bvb koerierdienst DHL en niet met iemand die gewoon pendelt!

Sta me even toe een onzinnige vergelijking te maken:
Ik vervoer gemiddeld 165 passagiers gedurende 35 jaar aan 850 u/jaar aan gemiddeld 750 km/u. Dat komt neer op ca 3,6 miljard reizigerskilometers! Indien ik de cijfers van autovervoer gebruik zouden er tijdens mijn carriere dan 2,14 (HET VEILIGSTE JAAR OOIT) X 3,6 = 7,7 doden vallen! Stel je voor zeg! Gelukkig klopt dat niet! Een onzinnige vergelijking natuurlijk, maar als u het doet, mag ik het ook!

Goed geprobeerd hoor (een groen “plusje? gegeven voor uw reactie), maar mijn conclusie blijft overeind:
Vliegen met een betrouwbaar Europees straalvliegtuig is MINSTENS zeven keer veiliger dan autorijden in Nederland!

Groetjes,
A320captain

Joey, 2009-07-31
( 0 )

Hoi captain,

hoe groot is kans dat een belangrijke draadje of iets anders dat heel belangrijk is aan een vliegtuig kapot gaat?
Bij een auto kan je dan je auto nog aan de kant zetten, maar een vliegtuig zonder motor? of staart.

maar gezien de cijfers is vliegen veiliger dan auto rijden.
Niels hager, 2009-10-20
( 0 )

@Joey, het zou niet best zijn als een staart alleen maar aan een draadje zat... Ken je het Aviodrome te Lelystad? Daar staat een B747-200 van de KLM tentoongesteld. Dat toestel is op Schiphol uit elkaar gehaald, vervoerd naar Lelystad en daar weer in elkaar gezet. Die onderdelen zitten zó aan elkaar gemaakt dat je ze alleen met brute kracht en chemische troep los kan krijgen. Dus laat staan dat een beetje wind dat zou doen...

Kortom, een staart verlies je niet zo maar. Maar ik snap je punt
Tresi, 2010-05-03
( -1 )

Geachte,

6 mei ga ik vliegen met corredon na istanbul, ben zo erg bang dat de motor uitvalt boven in de lucht, is mijn angst ongegrond?

graag een reaktie

tresi
A320captain, 2010-05-04
( 0 )

Beste Tresi,

Jetmotoren zijn UITERST betrouwbaar. Eens zo'n motor gestart is, gebeurt het extreem zelden dat er één stilvalt. Slechts een zeer kleine minderheid van de lijnpiloten zal het ooit in zijn loopbaan meemaken dat er ééntje het laat afweten. De kans dat ze alle twee tegelijk uitvallen is zo goed als onbestaand. De opstijgsnelheid van een vliegtuig is zo berekend dat als er één motor uitvalt op het slechts mogelijke moment -vlak voor het opstijgen- het vliegtuig, ofwel het opstijgen kan verder zetten op de andere motor(en) ofwel nog kan stoppen voor het einde van de startbaan. Dat manoeuvre wordt zesmaandelijks in een simulator geoefend door de piloten. Als er één motor stil valt tijdens een andere vluchtfase is de kans groot dat je dat als passagier zelfs niet eens zou merken. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat beide motoren het laten afweten op kruishoogte, is de kans reëel dat de piloten er in zouden slagen al zwevend ergens te gaan landen. Als ik jou was zou ik me eerder zorgen maken tijdens de rit van en naar de luchthaven, dan tijdens de vlucht!! Veel plezier tijdens de reis. Sit back en geniet ervan!
Leven, 2010-05-12
( -2 )

Kleine nuancering:

U heeft als chauffeur een kans van 1 op 107 dat u zelf om het leven komt en als verkeersvlieger een kans van 1 op 785 dat u en 180 andere passagiers om het leven komen.

Dus de kans dat als verkeersvlieger een statistische dode veroorzaakt is vele male groter dan als autorijder.

En nou u weer :)
Hana, 2010-05-14
( +1 )

Aan A320captain: U moet de beste baan in de hele wereld hebben, ik hoop een keer met U te kunnen vliegen :-)
Marnix, 2010-07-28
( 0 )

Ik ga uit van jouw kloppende cijfers 0,14 'fatale vluchten' per 1 miljoen en jouw 9100 enkele reizen in 35 jaar.
Dus de 'iets' overschatte kans is: 0,14/1000000*9100 wordt 0,127% kans

Dat verhaal van de auto klopt niet:
-je vergelijkt autoritten met ALLE verkeersdoden
-berekening is wazig.

Hoe zit het met de auto:
Aanname:
-alleen auto-slachtoffers bekijken (dat fietsen/lopen doe je in je vrije tijd toch wel, je wilt het vergelijken wanneer je een baan op de grond zou hebben).
-er zijn 17miljoen NLers.

Cijfers:
-recente cijfers: 43% verkeersdoden is automobilist (& passagier)
-totaal verkeersdoden 750 per jaar.

Berekening:
0,43*750/17000000*35 => 0,0664% Kans

minstens 1 orde kleiner dus. Dat verschil is significant, en krijg je niet recht gepraat met aannames, etc.

De aanname die je over het vliegen doet is goed. Het gaat natuurlijk om de enkele reizen. Want per km vergelijken heeft totaal geen zin. Hoe kan je nou een vliegreis van 10000km vergelijken met een boodschappenrit van 500meter. Voor een grote afstand kies je altijd vliegtuig en voor een korte afstand de auto.
Als je inderdaad per reis bekijkt, dan is het logisch dat autorijden veiliger is. Denk maar na wat er gebeurd als we boodschappen en woon-werk-verkeer ook vliegend gaan doen. Dat moet wel onveiliger worden dan het vliegen nu.

Maar goed... Beide getallen zijn klein genoeg om de kans op doodgaan te accepteren. Dus doe gewoon waar je zin in hebt, maar probeer niet perse het vliegen veiliger te praten dan het is. "Vliegen is veilig genoeg!, net zoals skien, duiken, ... ... ..."
Interface, 2011-05-11
( 0 )

Mensen wat maken we een drukte stap in net als bij een auto neem een pilsje en geniet
met wat kan het niet mis gaan als je in de bouw werkt kan er ook een stijger op je kop vallen dus alles is een risico ik heb nu 2 keer gevlogen en wil niet anders en 1 ding is vaak ckr gaat het mis zul je der minder van merken als dat je knel zit in een outo
Kim janssens, 2011-05-13
( 0 )

Hallo A320captain,

bent u nog steeds actief op deze site?
ik zou u wat vragen willen stellen.

met vriendelijk groet,
kim janssens
Rene, 2012-01-10
( 0 )

Vliegen is statistisch gezien dan wel veiliger dan autorijden maar de manier waarop je dood gaat is toch even wat anders! Je kunt op 13 km hoogte met stoel en al naar buiten gesleurd worden door 'n scheur in de cabine (echt waar gebeurd! Kwam omdat er 'n deur niet goed afsloot). Met 'n technisch mankementje kun je niet even naar de vluchtstrook!. Als er wat gebeurd op zo'n hoogte, wat niet vaak voorkomt maar toch gebeurd het, heb je tot de crash nog tijd voor twee potjes mens erger je niet! Stel je voor: je weet dat het over en uit is en je zit met je gezin op zo'n hoogte. Je kinderen kijken je aan, je vrouw kijkt je aan en dit laatste moment duurt eeuwig! Dat is erger dan in een klap dood zijn. Even nog over dat Aviodrome en die 747 die daar staat: Aan de onderkant van die Boeing staat USE ONLY RIGHT SIZE SCREWS! Dit heb ik drie keer gelezen! Ik dacht: dit zetten ze er niet voor niets op! Er lopen dus hoogstwaarschijnlijk monteurs rond op zo'n luchthaven die wanneer ze 'n schroef kwijt zijn dit even vervangen met 'n oude schroef die nog ergens onderin hun gereedschapskist lag te roesten! En vervolgens door turbulentie en temperatuursverschillen tijdens de vlucht gaat dat loszitten en voor je het weet scheurt 'n stuk uit de romp met jouw stoelrij er nog aan op 13 km hoogte (zoiets is echt gebeurt tijdens 'n vlucht van Nieuw Zeeland naar Amerika) en ben je vertikaal onderweg naar de stille zuidzee! En statistieken zeggen mij ook niets! Hier is er nog een: Er overlijden meer mensen door het stikken in 'n stukje hamburger dan dat er mensen overlijden aan het trappen op 'n landmijn. Conclusie: Landmijnen zijn veiliger dan hamburgers!
A320captain, 2012-02-29
( 0 )

Ik ga morgen vliegen naar canada
Fransamsterdam, 2012-03-07
( -1 )

Per km is vliegen vast wel het veiligst. Per verplaatsing ligt het risico van vliegen natuurlijk dichter bij dat van de autorijden, en in de beleving van de passagier is dat natuurlijk wat eigenlijk telt.
De getallen die in de media gebruikt worden zijn vaak onjuist of onvolledig, of onvergelijkbaar.
Het blijft onvoorstelbaar hoe de veiligheid in de commerciele burgerluchtvaart zich de afgelopen eeuw heeft ontwikkeld.
Iemand die vliegangst heeft, heeft waarschijnlijk een minstens 10000x grotere kans om door een hartinfarct om het leven te komen tijdens de reis dan door een crash.
Het verhaal wat vroeger vaak opgeld deed: "Als er wat gebeurt zijn we er in ieder geval allemaal in één keer geweest" is niet meer van toepassing. In 2011 waren er 92 ongevallen, waarbij in slechts 22 gevallen één of meer doden te betreuren waren, met een totaal van net onder de 500 doden. Dat is dus gemiddeld ruim 5 doden per ongeval, en zo'n 25 doden per dodelijk ongeval.
Klappen na de landing omdat we het overleefd hebben is dan ook niet meer van deze tijd.

Toen ik een jaar of 10 (rond 1973) was had mijn oma een buurvrouw, van wie een groot aantal (klein)kinderen in Canada woonde. De buurvrouw van oma, toen al in de 70, ging voor het eerst 'over' naar Canada. Met het vliegtuig. Ik was er met mijn moeder een keertje op de thee toen ze ons het ticket liet zien, en een foldertje met veiligheidsinstructies. Er werd uitgebreid uit de doeken gedaan hoe je in een noodgeval het vliegtuig via de glijbanen kon verlaten. Daar maakte ze zich nogal zorgen over. Of dat nog wel zou lukken, op haar leeftijd. Mijn moeder zei geruststellend dat vliegen zo veilig was, dat je niet op een ongeluk hoefde te rekenen. Ik zag mijn kans schoon en maakte de buurvrouw van oma (en mijn moeder) wijs dat ze dat met die glijbanen voor het opstijgen op Schiphol wel minimaal één keer moesten oefenen. Het kopje thee rammelde duidelijk harder dan normaal toen ze het weer op het schoteltje zette. Pas toen ik een rijksdaalder voor in mijn spaarpot had gekregen biechtte ik op dat ik het verhaal verzonnen had.

Vrolijke vlucht allemaal.
A320captain, 2012-03-07
( 0 )

Fransamsterdam zei: "Per km is vliegen vast wel het veiligst. Per verplaatsing ligt het risico van vliegen natuurlijk dichter bij dat van de autorijden..."

Beste Frans, het laatste safetyverslag (pdf) van de IATA (google naar "Aviation Safety Performance IATA") is net uit. In 2011 was er geen enkele "hull loss" van een Europese maatschappij. Het gemiddelde over de vorige 5 jaar was in Europa 0,32 hull losses per mijoen vluchten. (In Afrika ligt cijfer dat 1600% hoger!). M.a.w. in Europa: slechts één "total loss" per 3 miljoen vluchten.
Ik weet niet waar ik die cijfers zou kunnen vinden voor autovervoer, maar ik ben ervan overtuigd dat er in Europa veeeel meer dan 1 total loss per 3 miljoen autoritten gebeurt!

Zelfs als je het aantal vluchten en aantal autoritten vergelijkt is vliegen (in het "Westen") vele malen veiliger dan autorijden.

Anoniem1234567890, 2012-05-10
( +1 )


Fransamsterdam zei: "Per km is vliegen vast wel het veiligst. Per verplaatsing ligt het risico van vliegen natuurlijk dichter bij dat van de autorijden..."

Beste Frans, het laatste safetyverslag (pdf) van de IATA (google naar "Aviation Safety Performance IATA") is net uit. In 2011 was er geen enkele "hull loss" van een Europese maatschappij. Het gemiddelde over de vorige 5 jaar was in Europa 0,32 hull losses per mijoen vluchten. (In Afrika ligt cijfer dat 1600% hoger!). M.a.w. in Europa: slechts één "total loss" per 3 miljoen vluchten.
Ik weet niet waar ik die cijfers zou kunnen vinden voor autovervoer, maar ik ben ervan overtuigd dat er in Europa veeeel meer dan 1 total loss per 3 miljoen autoritten gebeurt!

Zelfs als je het aantal vluchten en aantal autoritten vergelijkt is vliegen (in het "Westen") vele malen veiliger dan autorijden.



Bron: Vliegen of autorijden: wat is het veiligste? | Auto en vervoer | Vliegen
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl