X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Hoe kan een vliegtuig landen bij slechte zichtbaarheid of dichte mist?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+16
  Goed artikel ( +18 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van A320captain A320captain Auteur op infoyo sinds
02 Maart 2009


Bekijk het profiel van A320captain
Datum: 04-03-2009
Auteur: A320captain
Vliegtuigen kunnen automatisch landen. Hiervoor moet wel aan een ellenlange lijst voorwaarden voldaan zijn. Het houdt veel meer in dan zomaar op een knopje "NU LANDEN" duwen. Hoe het dan wel in zijn werk gaat leest u in dit artikel.

ILS: Instrument Landing System

ILS: Instrument Landing System De meeste luchthavens hebben landingsbanen die zijn uitgerust met een ILS, een Instrument Landing System.

Dit is een radionavigatiesysteem en bestaat uit twee zenders:
  1. Een zender die zich achter de landingsbaan bevindt maar wel recht op de verlengde middellijn ervan. Deze zender noemt men de Localiser.
  2. Een tweede zender staat naast de baan op de plaats waar de vliegtuigen de baan moeten raken bij de landing, ongeveer 300 m na het begin van de landingsbaan. Deze zender zendt een signaal uit dat de juiste daalhoek van het vliegtuig bij de eindnadering aanduidt, een daalhoek van ongeveer 3 graden. Deze zender noemt men de Glideslope transmitter.

In het vliegtuig bevindt zich een ontvanger, de ILS receiver, die deze signalen omzet in een voor de piloot eenvoudig te interpreteren visuele weergave. Namelijk een op en neer bewegend symbooltje of staafje dat aangeeft of het toestel zich boven of ander de ideale daalhoek (glideslope) bevindt, en een tweede zijdelings bewegend symbooltje of staafje dat aanduidt of het vliegtuig zich tijdens de nadering links of rechts van de as van de piste is. De piloot hoeft dus “simpelweg” de twee symbooltjes in het midden van de schaal te houden om de juiste naderingsroute en -hoek te volgen. In de afbeelding ziet u een eenvoudige variant van een ILS ontvanger zoals zich dat in een klein vliegtuigje kan bevinden.

Een gewone ILS installatie, categorie I, is geschikt om de piloot met zijn vliegtuig tot een hoogte van ongeveer 60 m vlak voor de landingsbaan te brengen. Elke piloot met een vergunning instrumentvliegen is in staat om zo'n nadering tot op 60 m hoog te vliegen, eventueel zelf zonder behulp van de automatische piloot. Die hoogte van ca. 60 m noemt men de beslissingshoogte. Als de piloot vanop die hoogte voldoende visuele referentiepunten heeft, mag hij verder dalen om te landen. Ziet hij niks of onvoldoende, dan MOET hij een doorstart maken. Op een hoogte van 60 m zit de piloot nog zo'n 900 m voor het begin van de baan. Als de horizontale zichtbaarheid minder dan die afstand is, zal de piloot waarschijnlijk onvoldoende zien om de landing visueel te kunnen voltooien. Daarom staat er voor de piste ook een installatie naderingslichten opgesteld om de piloot vroeger visueel contact te gunnen. Toch blijft het niet eenvoudig om vanaf die hoogte blij slecht zicht de landing te volbrengen. Het vergt oefening en training om te weerstaan aan de neiging om te snel naar de landingsbaan toe te duiken.

De automatische piloot.

De auto-pilot is in staat om zeer nauwkeurig het ILS signaal te volgen tot op de landingsplek. Lijntoestellen zijn ook uitgerust met een systeem om automatisch het motorregime aan te passen aan de gewenste snelheid. Dit noemt met auto-thrust of auto-throttle.
Moderne lijntoestellen zijn in staat om automatisch te landen op iedere baan die is uitgerust met een ILS. Dit betekent niet dat de piloot enkel op een knopje “NU LANDEN” moet duwen. Het blijven de piloten die de auto-pilot op de geschikte momenten de juiste instructies moeten geven om te dalen, vertragen etc... Tevens moeten de piloten het vliegtuig op de juiste manier “configureren”. Dit betekent dat zij zelf op het geschikte moment het landingsgestel en de vleugelkleppen (=flaps) moeten uitsteken.

Automatische landingen bij zeer slechte zichtbaarheid in de praktijk.

Zoals gezegd kan een modern vliegtuig automatisch landen op een baan met een ILS. Dit betekent echter niet dat dit zo maar kan of mag. Bij mist heb je een landingsbaan nodig met een ILS van de categorie II of III en moet de luchthaven “lage zichtbaarheidsprocedures” gestart hebben. Dit betekent o.a. Dat er geen andere vliegtuigen of voertuigen in de buurt van de ILS-zenders mogen komen omdat dit interferentie met geleidingssysteem zou kunnen veroorzaken. De vliegtuigen in eindnadering moeten om die reden ook verder uit mekaar gehouden worden. (De capaciteit van een luchthaven zal bij mist dus lager zijn, wat meestal vertragingen tot gevolg zal hebben.) De ILS-installatie moet bovendien ook uitgerust zijn met een noodgenerator die zonder onderbreking de voeding van de ILS-installatie kan overnemen. De lijst met technische vereisten die aan een CAT II of III ILS worden gesteld is pagina's lang.

Ook de piloten moeten een doorgedreven simulatortraining ondergaan vooraleer ze “CAT II of III autolands” mogen uitvoeren. En hoewel ze “automatisch” gebeuren vereisen dergelijke landing veel discipline en concentratie in de cockpit. De “workload” is tijdens de nadering zeer hoog. Bij “mijn” maatschappij mag er geland worden bij een zichtbaarheid van 125m of meer zonder “beslissingshoogte”. Dit betekent dat de landing zelfs kan doorgaan wanneer de piloten de baan niet kunnen zien voor het toestel de grond raakt! Toch wel spannend als dat gebeurt!

Conclusie:

Als aan alle voorwaarden voldaan is kan een modern toestel met een competente bemanning “automatisch” landen bij mist. Automatisch betekent hier dus dat de piloot niet zelf het vliegtuig moet besturen met zijn stuur of “sidestick” (bij Airbus). Een ganse resem voorwaarden waaraan voor zulke landingen moet voldaan worden zorgen er voor dat de veiligheid op ieder moment volledig gegarandeerd blijft.

Ik wens u een veilige reis!

Reacties op dit artikel
A320captain, 2009-03-04
( +9 )

Beste mensen,

Een kapotte Radio Hoogtemeter is NIET de oorzaak van de crash bij Schiphol.
Hier is, zonder dat ik daar een verwijt van wil maken, sprake van een monumentale pilotenfout. Dat je als piloot in dit geval niet, of veel te laat, merkt dat de auto-pilot en de auto-thrust niet doen wat ze moeten doen is bijna onbegrijpelijk. Een nadering, zelfs als die met de automatische piloot wordt uitgevoerd, moet steeds nauw in de gaten worden gehouden door de bemanning. Bij de minste twijfel moet die de auto-pilot afzetten (met een knopje aan het stuur en op de gashendel) en manueel verder vliegen.
Nogmaals, een verwijt is dit niet, mensen maken nu eenmaal fouten, maar een menselijke fout mag ook wel zo genoemd worden!

Mijn condoleances aan de nabestaanden.
A320captain
Youri carma, 2009-03-04
( -1 )

In Turkije zijn ze zo chauvinistisch dat ze er niks over willen horen maar dit was gelijk mijn conclusie. Het vliegtuig is overtrokken geraakt en dat is een flinke beginnersfout. Ik bedoel, ze hadden niet door dat er te weinig gas op zat? Komop nou dan had je net zo goed geen piloot in de Cockpit kunnen hebben.
Arnold hirdes, 2009-03-05
( 0 )

Hoe kunnen wij nou weten wat er precies in cockpit heeft afgespeelt?
Blijft gissen...
Robin, 2009-03-09
( 0 )

wat dom
Gorila, 2009-05-15
( 0 )

Hoogte meter was kapot
Hoi, 2009-08-04
( +15 )

Hoi captain,

Hoe zit het met opstijgen met regen ? is opstijgen wel veilig. Opstijgen is echt een eng moment.
Kan u meer uitleg erover geven. Ik moet maandag vliegen en nu is de spanning er al.
Herman de wulf, 2010-05-25
( +2 )

Interessant artikel. Goed initiatief
Henk, 2011-01-15
( -1 )

droog en wat slecht
Sanae, 2011-04-10
( +1 )

Very interessant
Rezgar, 2012-03-31
( -1 )

Vligen als regent is zou geen probleem zijn maar als veel wnet is dan zou wel probleem zijn tegenwordig er zijn specyale sistem die zijn specyal gemaakt als regent is of slechte weer zou wel geen probleem zijn als ervarent piloten zijn
Rezgar, 2012-03-31
( -1 )

Vligen als regent is zou geen probleem zijn maar als veel wnet is dan zou wel probleem zijn tegenwordig er zijn specyale sistem die zijn specyal gemaakt als regent is of slechte weer zou wel geen probleem zijn als ervarent piloten zijn
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl