X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Hoe veilig is vliegen?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+10
  Goed artikel ( +16 )
  Slecht artikel ( -6 )
RSS van Soestermenneke Soestermenneke Auteur op infoyo sinds
27 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Soestermenneke
Datum: 01-11-2008
Er zijn veel mensen bang om te vliegen. Het idee dat ze zich op grote hoogte bevinden, in een kleine ruimte waar je niet zomaar uit kunt, maakt het voor veel mensen moeilijk om een vliegtuig in te stappen. En het idee wat er allemaal mis kan gaan, zoals neerstorten of een vliegtuigkaping. Voor mensen met vliegangst een groot probleem... maar is die angst eigenlijk wel terecht?

Meest veilige manier van reizen

Meest veilige manier van reizen Hoewel veel mensen het niet zullen (of niet willen) geloven: vliegen is n van de meest veilige manier van reizen. Hoewel de drukte in het luchtruim de afgelopen 15 jaar verdubbeld is, is het aantal ongelukken niet toegenomen. Dat is onder andere te danken aan de steeds betere technieken die in de luchtvaart gebruikt worden. Vliegtuigen kunnen steeds beter begeleid worden ten opzichte van elkaar, of van obstakels. Hierdoor is het mogelijk om meer vluchten tegelijk uit te voeren in een bepaald stuk luchtruim, en is vliegen in slecht weer een minder groot risico geworden.

De feiten op een rijtje

De feiten op een rijtje Zoals eerder vermeld in dit artikel is vliegen n van de meest veilge manieren van reizen. Enkele cijfers:
  • De kans op een fataal ongeluk is 1 op 1,6 miljoen
  • In Europa, Noord-Amerika en Australi verongelukt gemiddeld 1 vliegtuig per 1,6 miljoen vluchten. In de landen die zijn aangesloten bij de EASA (European Aviation Safety Agency) was die kans in 2005 kleiner dan n op de vier miljoen vluchten.
  • Tussen 1990 en 2009 hebben er 3 fatele ongelukken plaatsgevonden rondom Schiphol ( De Bijlmerramp, de Moerdijkramp en de crash van de Boeing 737-800 van Turkish Airlines)
  • Wereldwijd is het vliegverkeer verdubbeld in de afgelopen 15 jaar. Het aantal ongevallen is nagenoeg gelijk gebleven.

Dit zijn nog maar enkele cijfers die al duidelijk aangeven hoe klein de kans is op een vliegtuigongeluk! De kans op overleven bij een vliegtuigcrash is eigenlijk niet te noemen. Over het algemeen komen de meeste passagiers om bij een crash. Maar er zijn voorbeelden te noemen, bijvoorbeeld bij een crash van een Airbus A340 van Air France, waarbij alle inzittende binnen 90 seconden het vliegtuig uit waren. Het is dus niet aan te geven hoe groot de kans op overleven is, dat is afhankelijk van meerdere factoren.

Vliegangst overwinnen

Wereldwijd hebben zo'n 500 miljoen mensen last van vliegangst. In nederland alleen al zijn er 3 miljoen mensen met vliegangst. Onder alle mensen met vliegangst zijn er mensen die toch het vliegtuig instappen, vaak omdat dit bijvoorbeeld voor werk of familie-aangelegenheden moet. Vaak nemen ze diverse medicijnen om rustig te blijven voor- en tijdens het vliegen.

Door middel van speciale trainingen kan men van de vliegangst afkomen. Onder begeleiding van experts kunnen mensen leren dat vliegen veilig is en dat er geen reden is om echt bang te zijn. Zo'n training bestaat uit zowel theoretische begeleiding als uit praktijkbegeleiding. Zo wordt men genformeerd over de werking van het vliegtuig en worden er diverse situaties ingedacht. Ook zijn er trainingsprogramma's die gebruik maken van simulatoren om de effecten van het vliegen te laten voelen, alvorens men een vlucht in een echt vliegtuig maakt (die uiteraard onder geleiding wordt gedaan).

Is vliegen dus veilig?

Absoluut! De cijfers tonen duidelijk aan hoe klein de kans is dat het daadwerkelijk fout gaat. Als vliegtuigonderhoudsmonteur kan ik u melden dat de vliegmaatschappijen die vanaf Nederlandse luchthavens vliegen zeer brtrouwbaar zijn. Kijkend naar de Europeese luchthavens is ook hier de kans zeer klein dat u bij een slechte maatschappij instapt. Speciale organisaties zoals de EASA waarborgen de vliegveiligheid door strenge keuringen uit te voeren. Indien een maatschappij niet aan de (strenge) eisen voldoet, wordt deze niet toegalaten in het Nederlands (of in zeer bijzondere gevallenook het Europeese) luchtruim.

Reacties op dit artikel
Pythoniels, 2008-11-14
( +3 )

Mooi geschreven, en inderdaad, vliegen is heel veilig. De kans s groter dat er iets gebeurt wanneer je in de auto van A naar B gaat dan in het vliegtuig.
Sanne, 2008-12-10
( +3 )

Ik vindt het doodeng om te vliegen en ik zie er morgen al tegen op om naar milaan te vliegen. Ik ben nu ook misselijk en ik zou nu op geen moment bedenken dat ik morgen in een vliegtuig zit. Maar ik wil wel zo graag daarom ging ik maar ff checken over veiligheid en dat soort dingen. Ik ben nog steeds bang om te vliegen en misselijk, maar de kans dat er wat gebeurt is gelukkig zooo klein dat ik zaterdag weer veilig met beide benen in nederland ben!
Suzanne, 2009-02-25
( +4 )

Ik vlieg a.s. april naar Curacao.. Ik heb vaker gevlogen, maar het nooit leuk gevonden.. Ik zou willen dat het gewoon met een auto kon o.i.d. maar aan de andere kant.. er is net een ongeluk bij Schiphol gebeurd met een Turkse airline, dus hoe betrouwbaar is dit onderzoek nu nog?!
Soestermenneke, 2009-02-25
( +3 )

Beste Suzanne,

Het klopt dat er vanochtend een vliegtuig is gecrashed bij Schiphol. Natuurlijk gebeuren er ongelukken. Maar vorige week nog was er in de media dat er in 2008 weer minder dodelijke vliegtuigongelukken zijn geweest.

Het ongeluk van vanmorgen is vreselijk. Maar bedenk je eens dat er iedere dag om de 3 minuten een vliegtuig land op die baan!

Ik wens je een hele goede vlucht toe in april!
Bobby, 2009-02-27
( +7 )

Maar het blijft toch eng.. naarmate ik ouder wordt krijg ik steeds meer last van, over een week vlieg ik naar Egypte met Arke Fly, beetje lezen op internet en dan zie ik ook nog alleen maar negatieve verhalen
Maar goed nuchter blijven en blijven denken dat het inderdaad de veiligste manier van reizen is
Soestermenneke, 2009-02-27
( +1 )

Bobby,

Natuurlijk is er bij veel mensen altijd een angst, en na een ongeluk als afgelopen week bij Schiphol komt het allemaal natuurlijk dichtbij. Maar zoals ik al schrijf in mijn artikel, van het type vliegtuig dat afgelopen week is gecrashed, stijgt er iedere 3 seconden ergens ter wereld een vliegtuig van dit type op.

Ook zijn er altijd veel negatieve verhalen te lezen op het internet. Maar een maatschappij als KLM, Nederlands grootste, en wereldwijd een van de veiligste maatschappijen, heeft wel een van de grootste vliegtuigongevallen ooit op zijn naam staan. Het kan dus altijd fout gaan, maar de kans dat het fout gaat, is zeer klein!

Ik wens je een fijne vlucht naar het prachtige Egypte!
A320-captain, 2009-03-01
( +13 )

Quote: "De kans op neerstorten tijdens een lijnvlucht is 1 op 41.254. "
Dat klopt helemaal niet: dat zou betekenen dat er elke dag meer dan één lijntoestel zou neerstorten. Ik vermoed dat er zo'n drietal nulletjes mankeren.

Ik ben zelf lijnpiloot en doe zo'n 300 vluchten per jaar. Ik rij 80 km naar de luchthaven.
Statistisch gezien is de kans dat ik in mijn carrière zelf dodelijk verongeluk op weg naar/van het werk is ca. 1 op 140. De kans dat ik in mijn carrière in een vlucht met minstens één fatiliteit zit is ca. 1 op 400. (En in tegenstelling tot wat het grote publiek denkt, zijn er meer crashes met slechts enkele doden, dan crashes waar iedereen het leven laat!)

Je mag ervan uitgaan dat een beroepschauffeur (bus, truck, taxi...) véél grotere risico's loopt dan een lijnpiloot. Als u zelf met de auto naar het werk pendelt loopt u een veel groter risico dan ik bij mijn werk!

A320-captain, 2009-03-02
( +7 )

Ok, je hebt vrij snel gereageerd op mijn vorige reactie. Eigenlijk een beetje te snel, want nu spreek je jezelf tegen in je artikel: 1 op 41.254.000 of 1 op 4 miljoen? Wat is het nu? (Twee nulletjes toevoegen was dus voldoende geweest). Als je de kans toch absoluut in procenten wil weergeven -zegt eigenlijk weinig- zorg dan wel dat die cijfers juist zijn. 1/41.254.000 = 0,0000024 % en het juiste 1/4.125.400 = 0,000024 %. Eigenlijk laat je die procenten beter gewoon weg. 1 kans op 4 miljoen is toch duidelijker dan 0,000025 %, niwaar?

Als je je cijfers corrigeert, en zorgt dat punt 1 van je feiten strookt met punt 3 van je feiten (Ook niet twee maal hetzelfde zeggen!), kan het best een aardig artikel worden.

Nog 1 tip: vermeld onderaan je artikel je bronnen. Je cijfers zijn misschien juist, maar worden pas echt geloofwaardig als je ze kan staven. Een link naar een betrouwbare bron zoals de IATA of EASA bvb.

Je bent aardig op de weg met dit artikel, maar er is toch nog wel wat werk aan de winkel voor het een echt goed stuk wordt.

Succes met je studies!
Vriendelijke groet,
A320-captain
Soestermenneke, 2009-03-02
( +5 )

Beste A320-captain,

Ik waardeer de critische blik op de gegevens die ik vermeld in mijn artikel. Na de eerste reactie is er niets verandert in de advertentie, en tot op heden is er nog niets verandert!

Uiteraard kan het goed mogelijk zijn dat de cijfers niet kloppen of achterhaald zijn. Ik zal hier nog eens goed naar kijken.

Het verschil dat je hebt opgemerkt tussen de verschillende verhoudingen (1/41.254.000 en 1/4.000.000) staat in mijn artikel vermeld. Het eerste gegeven is namelijk van toepassing op alle vluchten, wereldwijd binnen alle organisaties/maatschappijen. Het volgende gegeven, de 1/4.000.000 slaat op alle vluchten die uitgevoerd worden onder toezicht van de EASA.

Verder is het bovendien zo dat bovenstaande gegevens slaan op alle ongevallen. Misschien beter gezegd, alle incidenten. Hierbinnen vallen dus ook de kleinere gebeurtenissen, zoals afgelopen week een toestel een buiklanding heeft moeten maken wegens problemen aan het nose gear. En jij als captain zult weten dat er meerdere keren in jouw cariëre een afwijkende situatie zal ontstaan waarbij afgeweken moet worden van de standaard procedures, bijvoorbeeld wegens een technisch mankement aan jouw vliegtuig.

Nogmaals, ik stel de kritiek zeer op prijs omdat ik met deze kritiek de kwaliteit van het artikel kan verbeteren. Ik zal de cijfers opnieuw bestuderen en ga waar nodig aanpassingen doen. Wellicht kan dit met nieuwe cijfers, bijvoorbeeld van 2008.

Met vriendelijke groet,

"Soestermenneke"
A320captain, 2009-03-02
( +5 )

Beste Soestermenneke,

1/41.254.000 wereldwijd? En 1/4.000.000 bij de EASA? Vliegen dus 10 X gevaarlijker binnen Europa dan wereldwijd? Mmmh??

Bekijk dit eens: www(punt)nlr-atsi(punt)nl Surf dan verder naar PUBLICATIONS en download " Civil aviation safety data 1991-2005 "

Blz 12 en 13 van dit document zijn interessant.

Groetjes,
A320-captain
Soestermenneke, 2009-03-02
( +3 )

Beste A320-captain,

bedankt voor deze bron. Ik ga de cijfers bestuderen en aanpassen in mijn artikel.

Met vriendelijke groet,

Soestermenneke
Einstijn, 2009-03-15
( -2 )

het is echt heel erg gevaarlijk om te vliegen met een vliegtuig
Frankie, 2009-04-29
( 0 )

Heb vorig jaar voor het eerst weer in een vliegtuig gestapt naar Corfu echt ben verliefd op Griekenland, maar ben altijd super bang een dag van te voeren om het vliegtuig in
te stappen, maar had na een paar mooie vluchten, ok ik kan het weer tot dat ongeluk bij de Polderbaan, phoe das niet goed voor de vlieganngst zij ik tegen mezelf, maar wil weer naar Griekenland, is vliegen echt veilig ?
Soestermenneke, 2009-04-29
( +3 )

Beste Frankie,

Natuurlijk zijn berichten over vliegtuigcrashes niet positief voor het vertrouwen in de veiligheid van vliegen. Maar er wordt alles aan gedaan de kans zo klein mogelijk te maken om een vliegtuigongeval mee te maken. En indien er een crash plaatsvindt, dienen velen maatregelen ervoor de kans op overleven te vergroten.

Maak je vooral niet bang om te vliegen, maar geniet er juist van!
Jan, 2009-05-06
( +5 )

Mooi artikel, maar 'k ben nog steeds bang.
Rationeel kan ik het prima beredeneren, maar dat gevoel he....
Soestermenneke, 2009-05-06
( +2 )

Beste Jan,

Overweeg dan toch eens een cursus tegen vliegangst. Het is zo ontzettend prachtig om te vliegen, en bovendien kun je zo veel meer mooie plaatsen bezoeken die er op deze aarde te vinden zijn!

mvg Danny
Kim, 2009-05-29
( +2 )

Ik snap Jan wel hoor.
Na het lezen van dit artikel snap ik wel dat de kans echt heel klein is, maar het is toch verdomme lullig als nét dat ene toestel waar jij in zit neer komt ...
Ik durf ook niet meer, maar zou zo graag willen!
Ben een paar weken terug op vakantie geweest naar Thailand en zag heel erg tegen het vliegen op.
Het was de eerste keer en dan ook gelijk zo ver met een keer overstappen in Dubai.
Op de vlucht van Dusseldorf naar Dubai (dus de 1e vlucht) hebben we tijdens de daling heel erg last gehad van turbulentie.
Mensen begonnen te gillen en de cabincrew werd ook aardig zenuwachtig, en dan moet je nog 4x (van Dubai naar Bangkok, in Thailand nog een binnenlandse vlucht, van Bangkok naar Dubai en Dubai naar Dusseldorf).
Op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ik ooit nog eens in een vliegtuig stap en betwijfel het heel erg of mij zo'n anti vliegangstcursus helpt.
Kan iemand mij een goede aanraden?
Want net terug uit Thailand maar heb alweer een prachtige reis naar China gezien.
Maar als je wat van de wereld wilt zien, dan moet je wel ....

Groeten
Kim
Soestermenneke, 2009-05-29
( 0 )

Beste Kim,

Het is logisch dat je na een vervelende ervaring minder snel een vliegtuig in stapt. Maar met de cursussen tegen vliegangst kan wellicht een groot deel van je angst weggenomen worden. Spanning voor het het vliegen is vrij normaal, omdat je toch naar een zeer grote hoogte gaat. Voor velen is vooral het idee dat ze er niet uit kunnen het meest beangstigend.

Als je plannen hebt om veel te reizen raad ik zeker aan een cursus tegen vliegangst te volgen. Wellicht is er bij jouw in de omgeving een cursus te vinden, google eens en je vind hoe dan ook een goede cursus tegen vliegangst.

Ik hoop dat je je angsten kunt overtreffen en je nog veel mooie reizen kunt maken!

Danny
Laura, 2009-06-03
( +2 )

Ik heb mijn eerste vlucht in december gehad naar bermingham in engeland.
De vlucht ging perfect. Ik was ontzettend bang. Ik ben zelf clausterfobisch en het was een hele grote stap. Toch vond ik het mooi om mee te maken. Het was natuurlijk een erg korte vlucht maar al veel te lang voor mij.
Nu vlieg ik in juli naar madrid. Ik ben weer ontzettend bang. Vooral na de vliegtuig ramp met het air france vliegtuig waar klm mee samenwerkt.
Mijn vlucht duurt 2 en een half uur en is de kans op turbulentie groot?
Ik hoop dat ik er wat rustig onder kan blijven maar zie er zo tegen op!


Groetjes Laura
Soestermenneke, 2009-06-03
( +2 )

Beste Laura,

De vliegtuigramp van Air France is voor mensen met vliegangst weer een reden om te denken dat vliegen erg gevaarlijk is. Maar hoeveel berichten heb je vanochtend gehoord van ongelukken op de snelweg? De kans dat je op weg naar je werk, school of de supermarkt een ongeval krijgt, mogelijk met dodelijke afloop, veel groter.

Natuurlijk, met een vliegtuigongeluk zijn er veel meer mensen bij betrokken. Maar de kans dat er een ongeluk gebeurt is zeer klein. Zo vliegen er enkele honderden vliegtuigen over de oceanen per 24 uur. Het ongeluk van Air France is de eerste sinds enkele jaren!

Verder, hoef je net bang te zijn dat KLM minder veilig is als Air France een ongeluk hebben gehad, ook al werken deze twee maatschappijen nauw samen. Iedere vlucht weer zijn er professionals bezig het vliegtuig veilig de lucht in te krijgen, te houden en weer veilig aan de grond te krijgen. Dit zijn goed getrainde personen en deze mensen doen er alles aan om het vliegen veilig te houden.

De vlucht naar Madrid zal waarschijnlijk rustig verlopen, mits de weersomstandigheden roet in het eten gooien natuurlijk! Maar de route tussen Nederland en Spanje is vaak erg rustig wat turbulentie betreft! Bovendien, turbulentie is pas gevaarlijk wanneer het zeer hevig is. Maar het vliegtuig is er opgebouwd De vleugel heeft zo'n grote sterkte, dat de vleugel zowel omhoog als omlaag tussen de 5/7m speling heeft. En dat is een heel stuk! Maak je dus gene zorgen en geniet van de heerlijke vakantie in het prachtige en zeer gezellige Madrid :)

Groetjes Danny!
Jeepster, 2009-06-09
( +4 )

Ook ik heb geen prettig gevoel als ik moet gaan vliegen, al besef ik maar al te goed dat het wel de vlugste manier van reizen is. Zelf vlieg ik regelmatig ivm mijn werk, en hierdoor ben ik inmiddels de hele wereld wel over geweest. Terug denkend zou ik het voor geen goud gemist willen hebben. Echter voor elke vlucht slaap ik toch een paar nachten echt slecht. Volgende week vetrek ik naar krasnodar rusland, nu heb ik al een met aeroflot gevlogen(naar st petersburg) en dat was niet mijn beste ervaring, mijn onrust zat hem in de staat van het vliegtuig, behang aan de wand is nu eenmaal niet mijn idee hoe een vliegtuig er van binnen uit ziet. Waarschijnlijk moet ik ook nog overstappen voor een binnenlandse vlucht. Graag iemands ervaring hiermee en welke maatschappij ik wel en niet moet boeken, en zijn binnenlandse vluchten ook safe in rusland?

Gr
Jeepster
Soestermenneke, 2009-06-09
( +2 )

Jeepster,

Je kunt het heel goed treffen in Rusland, of "heel slecht". Aeroflot heeft door de jaren heen een slechte naam gekregen, maar vliegt momenteel met een zeer moderne vloot, met ook Boeings in dienst. Het lijkt allemaal heel primitief als je aan boord van zo'n toestel zit, maar er gebeuren ook in Rusland niet overdreven veel ongelukken als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Europa.

Ook op binnenlandse vluchten kan het tegenvallen wat de luxe betreft. Maar misschien betekent dit wel dat er juist veel aandacht wordt besteed aan de systemen die er echt toe doen! Soms verbergt een goed uitziende cabine een hoop kwalen! Vergis je hier dus niet in. Overigens hoeft het dan nog steeds niet te betekenen dat de technische staat van het vliegtuig dramatisch is.

Maak je niet al te veel zorgen. Kijk voor ervaringen van andere mensen eens rustig op verschillende website's en vergelijk zo de verschillende maatschappijen. Een goede website is bijvoorbeeld www.luchtvaartnieuws.nl

Succes ermee en een hoop veilige vlieguren toegewenst!

Danny.
Jan, 2009-06-26
( 0 )

Ik vind het gewoon eng als ik er in zit. alles wat ik hoor, grijp ik me aan. eigenlijk heel stom mar ik doe het wel
Mia, 2009-06-30
( +4 )

Sinds enkele geplaagd door vliegangst, en het lijkt bij elke vlucht erger te worden. Het zit hem in het feit je totaal te moeten overgeven, niets zelf in de hand te hebben. Hoewel auto/verkeersongevallen veel frequenter zijn, is 'het zelf besturen' een factor die een veiliger gevoel geeft. Niet dat ik twijfel aan de deskundigheid van het personeel in het vliegtuig, maar die volledige overgave is beangstigend.
Dan had ik een vraag: (ookal klinkt die missch dom): Ik vraag me soms af of goedkopere maatschappijen minder veilig kunnen zijn? Bijvoorbeeld Ryan Air, hoe is het toch mogelijk dat de vluchten zo veel goedkoper zijn en dan ook nog even veilig en even gecontroleerd?
Dank voor artikel!!
Fred, 2009-07-01
( +1 )

Ik moet toegeven dat ik na deze incidenten ook steeds banger word om te vliegen.
en dat ze zeggen dat vliegen het veiligste is dat zal best waar zijn.
maar je moeten overgeven aan anderen en de techniek maakt voor mij het vliegen er niet makkelijker op.
Joey, 2009-07-02
( +1 )

Soestermenneke,

Het idee dat alleen een vogel de hele motor kapot kan maken is al erg.
Ik heb het boek van "van de valk" gelezen over vliegangst. het heeft wel wat weg genomen, maar er staat niets over vogels ed.hoe zit het daarmee?
Ook staat dat een vliegtuig zonder motoren kan vliegen, net zoals een zweefvliegtuig. Bij motor panne zou een de vliegtuig net als een zweefvliegtuig verder kunnen zweven naar een landingsbaan.
Ik kan me dat echt niet voorstellen, omdat er toch nog vliegtuigen neerstorten.

In elk beroe, dus ook bij vliegtuig onderhoudsmonteur kan sommige checks over het hoofd gezien worden, zelfs piloten. In het boek staat omschreven dat alle onderdelen gecheckt worden ed, maar sommige piloten zien niet eens dat een hoogte meter kapot is. Of een snelheids meter. hoe kan dat nou !!! zo'n verantwoording, maar toch iets over het hoofd zien. Dit zijn nou de redenen waarom de meeste, althans voor mij zowieso, vliegen zo'm een kwaal is, maar ik vlieg wel.

Soestermenneke, 2009-07-02
( +1 )

Beste Joey,

Het klopt inderdaad dat een motor flinke schade kan oplopen wanneer er een vogel doorheen gaat. Een vliegtuigmotor is sowieso zeer kwetsbaar, omdat er een zeer grote zuigkracht heerst voor de motor, en er dus via de zeer grote inlaat (soms met een diameter van 3 meter!) veel objecten de motor in gezogen kunnen worden. Helaas is het niet mogelijk een filter in de inlaat te maken, omdat dan de weerstand die de lucht ondervind om de motor in te komen te groot zo zijn, en een motor zou zo nooit kunnen funtioneren. Het is dus een bepaald risico dat men moet lopen.

Ook klopt het dat een vliegtuig zonder motoren nog kan doorvliegen. Voor een aantal jaren terug heeft een piloot dit nog bewezen, door zijn vliegtuigen (een normaal passagiersvliegtuig waar bijvoorbeeld KLM ook mee vliegt) zonder voortstuwing veilig aan de grond te zetten, Deze piloot maakte een zweefvlucht van ruim 100km, en kwam zelfs nog met een te hoge vliegsnelheid "binnen" op het vliegveld.

Maar het grote probleem is vaak, dat er ook schade aan de rest van het vliegtuig ontstaat, waardoor een zweefvlucht zeer moeilijk is. Bovendien gebeuren de meeste ongevallen om andere redenen, en is het niet de oorzaak van een technisch probleem aan de motoren waardoor een vliegtuig neerstort.

Dat er ongelukken gebeuren door fouten van de piloten of technici, is onnodig maar helaas (bijna) niet te voorkomen. Personeel dat betrokken is bij de technische staat van het vliegtuig, zoals technici, of de besturing van het vliegtuig, de piloten dus, krijgen een cursus "Human Factors" waarin (zoals de naam al vermeld) de menselijke factoren worden behandelt die in het bedrijfsleven, en dan vooral de luchtvaart, van belang zijn. Zo zijn stress, vermoeidheid, ondeskundigheid & groepsdruk oorzaken van het maken van fouten. Jammer genoeg worden er toch fouten gemaakt, waardoor slachtoffers vallen. Maar let wel, na iedere vliegramp of ongeval worden er weer nieuwe oplossingen gevonden om vliegen veiliger te maken.

Voor velen zal dit toch geen geruststellend idee zijn, maar het werkt wel zo.

Blijf lekker vliegen en blijf er ook zeker van genieten!

Joey, 2009-07-02
( +1 )

Soestermenneke,

bedankt voor je snelle reatie.

Hoe zit nou met vogels verjagen op vliegvelden?

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een menselijke fout een ongeluk kan veroorzaken. Het moet niet kunnen. De captain (ja A320Captain) en de co-piloot moeten alles dubbel checken, dus alles wordt twee keer nagelopen, maar toch gebeurd het dat dingen over het hoofd gezien worden. Is het niet dat het een sleur wordt voor sommige piloten en dat ze gewoon denken net als ik van ooh weer werken en weer dezelfde controle etc etc, dat ze gewoon met een half oog alles checken, net als ik mijn olie in de auto nooit check omdat ie twee keer per jaar onderhouden wordt.
Maargoed vliegen is veilig en dat moet ik maar aannemen. Ik heb er toch geen controle over, wat overigens volgens mij voor mij denk ik ook de reden is.
Soestermenneke, 2009-07-02
( +1 )

Beste Joey,

Er is een zeer strak beleid wat betreft het verjagen van vogels op en rond vliegvelden. Deze "bird control" moet ervoor zorgen dat er geen vogels in de buurt van vliegtuigen kunnen komen. Zoals bij de crash van de 747-400 van Kallitta afgelopen jaar in Belgie, bleek dat er een vogel in de motor was gekomen tijdens de start. Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat er een verdwaalde vogel rondvliegt. Maar er wordt alles aan gedaan, zowel op burgervliegvelden als op militaire vliegvelden, om vogels te weren. Dit gebeurt door een zogenaamde vogeldienst. Deze bestaat uit een klein groepje specialisten die vogels kunnen herkennen, en weten hoe ze een bepaald soort vogel moeten verjagen. Dit gebeurt met geluiden, welke met een luidspreker boven op een auto verspreid worden. Ook kunnen er vuurpijlen afgeschoten worden. Door het geluid van deze vuurpijlen worden de vogels verjaagd. Daarnaast kunnen roofvogels ingezet worden om andere soorten vogels te verjagen. Maar de manier met de luidspreker en de vuurpijlen worden eigenlijk het meest toegepast.

Misschien leuk om te weten is, dat er op Schiphol ook een "vogel" op afstandbesturing rondvliegt. Deze verspreidt tevens geluiden. Dit schrikt de andere vogels af.

Ik ben helemaal met je eens dat fouten van piloten niet zouden mogen. Maar fouten zijn menselijk. Het is niet zo zeer dat men het gevoel heeft dat men "weer" moet werken, maar meer omdat het de piloot eigenlijk te makkelijk gemaakt wordt. De piloot doet de start zelf, maar kan vanaf een hoogte van zo'n 300m de auto pilot aanzetten en heeft vanaf dat moment niets anders te doen dan de instrumenten en systemen te "bewaken". Een makkelijke opgaaf zou je zeggen, maar het maakt de piloot ook suf en onoplettend. Daardoor wordt een fout minder snel opgemerkt en ontstaan er gevaarlijke situaties of zelfs crashed.

De crash van de Boeing 737 van Turkish Airlines, begin dit jaar bij Schiphol, is hier een voorbeeld van. Mogelijk is een fout met de hoogtemeter te laat opgemerkt. De auto piloot dacht dat het vliegtuig al bij de baan was, maar dat was dus niet het geval. Toen de piloten het door hadden, konden ze niet meer ingrijpen omdat ze al te laag vlogen.

mvg,

Soestermenneke
Martine, 2009-07-08
( +1 )

Hoi,

Nou ik ben ook een vliegheld, not! Vroeger vond ik vliegen niet eng totdat mijn ex op een vlucht helemaal in paniek raakte en ik dus ook. Sindsdien is vliegen voor mij verschrikkelijk. Maarja ik wil wel op vakantie naar zonnige orden.....Kan iemand mij overtuigen dat een vliegtuig bv niet zomaar neerstort, dat er bij storingen nog altijd plannen B of zelfs C zijn? Nu heb ik bij elke beweging al het gevoel dat'ie neerstort.

Ik hoor het graag!
Soestermenneke, 2009-07-08
( +1 )

Beste Martine,

Vliegtuigen zijn zo gebouwd dat als er een bepaald onderdeel of zelfs een compleet systeem defect zou raken, andere onderdelen het over nemen. Zo zijn er verschillende hydraulische systemen, hebben we voor elektrische spanning generatoren, accu's (battery's) & noodgeneratoren (dit zijn een soort propellers die uitklapbaar zijn en door de wind in beweging gebracht worden. Door deze beweging wordt met behulp van een generator elektrische spanning opgewekt, het is een soort windmolentje dus).

Er wordt echt voor gezorgt dat er meerdere onderdelen een defect kunnen opvangen, en zo wordt de veiligheid "gegarandeerd".

mvg Soestermenneke
Diosa, 2009-07-16
( 0 )

Sinds 20 jaar stap ik in aug weer in het vliegtuig, naar Griekenland. En wat gebeurd er ja hoor in 6 weken tijd 3 vliegtuigen naar beneden gestort.Heb ik dit. Leuk verhaal van hoe veilig is vliegen. Maar niet alle vliegtuigrampen worden weergegeven, wat dacht men van die kleine binnenvluchten in sommige (arme)landen, de kleine rampen om het maar even zo te noemen. Ik denk als men dit ook gaat melden, het dan niet veel afwijkt van de auto ongelukken. Ook geeft wel jou lot in de handen van een piloot, vliegtuigmaatschappij met name de onderhoud, je gaat er vanuit dat dit op coreccte wijze gebeurd. In de auto kan je vaak nog zelf iets voorkomen en dat je een ongeval overleefd, is toch ook nog groot. Dat is bij een vliegtuigramp zeker niet, dwz die kans is klein. Maar goed 17 aug stap ik in het vliegtuig, ik denk dat ze mij maar knok out moeten slaan, net als BA in het A-Team.
Juliette, 2009-07-18
( +2 )

Hoi Soestermenneke, leuke naam trouwens Eigenlijk kan ik hier niet eens over meepraten. Het idee dat zo'n monsterlijk groot ding de lucht in gaat en daar dan ook nog blijft, ik krijg er de kriebels van, alleen al van het zien. En dan bij een heldere avond zie je ze kris kras door die lucht gaan en ziet het er net zo druk uit als de A16 in de spits, om maar wat te noemen. Vorig jaar heb ik mijn dochter naar het vliegveld gebracht en heb de daarop volgende nacht geen oog dicht gedaan, en ze moest alleen maar naar de UK.
De techniek staat voor niks, oke, maar ik hou het lekker bij mijn autootje of te voet of iets dergelijks.
Wel neem ik mijn petje af voor diegenen die er zonder mankeren steeds weer in stappen.
Sophie, 2009-07-21
( +2 )

Ik moet donderdag naar amerika vliegen en ik vind dta nattuurlijk super leuk, alleen ben ik ontzettend bang dat we, nou ja, neerstorten. Het klinkt volkomen belachelijk als je ziet hoe klein die kans wel niet is maar toch.. Ik kon de afgelopen 3 nachten niet slapen en zelfs overdag denk ik er vaak aan!!! Mijn ouders hebben mij proberen te overtuigen dat he echt niet gaat gebeuren maar toch!! Toen ik klein was vloog iik heel vaak maar de laatste keer dat ik vloog was ik heel erg in paniek, ook al was het maar van zuid frankrijk tot aan nederland maar nu moet ik ongeveer 8 a 9 uur vliegen!!!
hoe kom ik van mijn vliegangst af?! een overtuiging misschien?

sophie
Soestermenneke, 2009-07-21
( 0 )

Beste Sophie,

Een manier om van je vliegangst af te komen is het volgen van een cursus. Dit klink misschien overdreven, maar helpt natuurlijk wel heel goed! Verder is het natuurlijk helemaal aan jezelf, want je maakt jezelf zenuwachtig. Als je dit niet zou doen ìs je vliegangst ook weg. Maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk!

Doel van mijn artikel is mensen overtuigen dat vliegen helemaal niet gevaarlijk is. Probeer dan ook met behulp van de gegevens uit mijn artikel jezelf te overtuigen dat vliegen inderdaad niet gevaarlijk is. En, geniet van andere dingen, waardoor je het vliegen vergeet. Denk aan de bestemming waar je heen gaat, dan weet je waarvoor je het doet!

Ik wens je een goede vlucht toe en geniet van het prachtige Amerika!

Soestermenneke
Joost statema, 2009-09-08
( 0 )

Eerst vond ik vliegen heel erg eng maar nu heb ik mijn vliegangst overwonnen
en ik ben ook al naar mallorca geweest dat was ongeveer 3 uur vliegen.
en mijn vriend is al naar amerika gevlogen.
maar mijn mama heeft en hernia en toen wij naar italie gingen moest mijn mama met mijn zus in het vliegtuig .
en volgende keer ga ik mee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Andy, 2009-10-06
( +2 )

Ik ga binnekort ook weer vliegen, maar mn eerste keer (Vorige keer) was zo nouja eng. verschikkelijke turbulentie het gevoel alsof het vliegtuig naar beneden viel, nu vlieg ik zoals eerder gezegt naar Milaan Italie met Easy Jet is deze maatschappij te vertrouwen? zijn ze veilig? en hoelang is het bijv vlieg naar Milaan?
Soestermenneke, 2009-10-06
( +2 )

Ja hoor EasyJet kun je prima mee vliegen. EasyJet is goedkoper als een maatschappij als KLM, maar dat komt omdat je iets minder service (lees: beenruimte, hapjes enz) aan boord krijgt. Dit kan EasyJet doen omdat ze op relatief korte vliegroutes opereren. Zo is het van Amsterdam naar Milaan slechts 1.45u vliegen. Die tijd ben ik bezig om van huis naar school te komen 's ochtends En in de zelfde tijd zit je dus in Milaan. Uiteraard komt daar de wachtijd op Schiphol bij, maar met een lekker hapje en een drankje vergeet je dat zo!

Maar je kunt met een gerust hart instappen bij EasyJet, en ik wens je een fijne en veilige vlucht toe!
Sanderc, 2009-12-04
( 0 )

Fijn om te horen dat er ook andere mensen ontzettende vliegangst hebben! Ik moest vandaag terugvliegen vanuit Praag met Czech Airlines (eigenlijk geboekt KLM) en ik heb een uur en tien minuten lopen stressen als een gek. Zeker toen we door de wolken gingen bij de landing en het vliegtuig begon te schudden. Ook maandag met de KLM Cityhopper heen naar Praag vond ik echt vreselijk. En nu moet ik in januari naar de Bahamas voor mijn werk (serieus grappig he). Heb daar enorm veel zin in, maar kijk nu al op tegen het vliegen. Elke keer als ik een sigaret rook buiten bij het vliegveld denk ik dat het mijn laatste sigaret is. Ik ga denk ik een cursus doen of naar een psycholoog gespecialiseerd in dit soort dingen, maar het is wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Succes allemaal ermee. En ik hoop dat ik ooit weer van mijn vliegangst afkom ook.
Guio, 2010-01-13
( -1 )

Ik wil niet veel zegge hoor maar iedereen praat wel leuk over hoe veilig vliegen wel niet is, maar als het bijna mis is gegaan hoor je nooit niks terwijl dat misschien net zo erg is. En ik denk dat het in de lucht vaker bijna mis gaat als op de grond, neem een voorbeeld slecht weer, vogels in moter, slecht onderhoud enz enz, vliegen is niet gevaarlijk als het allemaal vlekkeloos verloopt, maar bij het minste geringste dat er iets niet pluis is, kan dat fataal worden, dus ik ga lekker geen risico,s nemen en blijf op de grond , dat zouden meer mensen moette doen DAN zou het veiliger worden, ik kijk lekker na , de meest schokkende vliegtuigrampen, op tv dan kun je lache.
Soestermenneke, 2010-01-13
( +3 )

Guio,

Zelf ben ik werkzaam in de luchtvaart, en ieder voorval is bij mij dan ook bekent. En ik kan je melden dat het heel erg meevalt! Er staan in één ochtendspits meer mensen op de ANWB te wachten langs de kant van de weg, dan dat er vliegtuigen in één maand terug moeten naar het vliegveld omdat er ernstige technische mankementen zijn.

Slecht weer is met de huidige elektronica niet meer mee te rekenen, al zie je helemaal niets, op je instrumenten kun je toch nog veilig landen (dit was in de jaren 30 en 40 ook al het geval!)

Vogels in de motoren, ook wel een "birdstrike" genoemd vormen wel een serieus gevaar. Maar het aantal ongevaal dat daar door veroorzaakt wordt is vrij nihil. En komt het voor, dan is de piloot in 95% van de gevallen in staat veilig terug te keren.

Wat technische mankementen betreft kan ik het volgende zeggen. Er zijn heel veel vliegtuigen waar "dingen aan mankeren". Maar de technische dienst ziet er zeer streng op toe dat alles binnen de grensen valt. Mocht er onverhoopt toch nog iets mis gaan, dan zijn er "reserve-onderdelen" die direct de volledige functie over kunnen nemen van het defecte onderdeel. Dit wordt ook wel "Fail Safe" genoemd.

Het jaar 2009 gaat weer de boeken in als het jaar met minder luchtvaartongevallen (binnen Europa). Helaas is het in delen van de wereld zoals Indonesië niet vanzelfsprekend dat veiligheid gewaarborgd is. Maar de leefomstandigheden op zich zijn uiteraard al niet vergelijkbaar, laat staan de kennis en mogelijkheden tot veilig vliegen.

Dit geldt voor een land als India met het openbaar vervoer (treinen). Dit zou je nooit kunnen vergelijken met de Nederlandse Spoorwegen...

Neem toch eens de moeite het luchtruim te kiezen... je mist enorm veel van de wereld als je thuis blijft zitten!
Guio, 2010-01-26
( 0 )

Hhaha nee dank je neem liever geen risico,s, blijf liever wel aan de grond, kijk wat je zegt klopt ook wel veel van maar, neem bv die mensen die een ongeval hebbe meegemaakt met een boeing die dachtte toen ze instapten ook van mij gebeurt niks en dan gebeurt het tog. Dus ja dan kan het bij mij ook gebeuren he, ach ja iedereen moet zelff weten wat voor risico,s ze nemen in het leven. En dat voorbeeld van de anwb is waar ja maar dat wil zegge dat als je de anwb kunt bellen je het nog gered hebt, kijk en als een vliegtuig in volle vaart na beneden stort dan is de kans klein dat je nog lucht heb om de ziekeauto te bellen.
Neem een voorbeeld afgelopen weekend 2 vliegtuigen neergestort in 2 dage, ja wat moet je dan weer denken als je zoiets hoort.
Marieke, 2010-02-18
( 0 )

Ik ga in september naar Amerika en ben heel erg bang..... Heb een keer eerder gevlogen en het idee dat zo'n groot zwaar ding in de lucht kan blijven kan ik maar niet berijpen... Bij mijn eerdere vlucht bij het dalen leek het ineens alsof het vliegtuig naar beneden viel, er werd niks verteld ik wist niet wat het was en nog steeds niet. En het lijk me ook zo eng als het vliegtuig gaat schudden misschien ook wel omdat ik het nog nooit heel erg heb meegemaakt, zo dan als hij zo schud is het goed en als hij zo schud is het niet goed, dat weet ik niet.
Jan, 2010-02-26
( +2 )

Bij "De feiten op een rijtje" te weten:
•Tussen 1990 en 2009 hebben er 3 fatele ongelukken plaatsgevonden rondom Schiphol ( De Bijlmerramp, de Moerdijkramp en de crash van de Boeing 737-800 van Turkish Airlines)

Dit moet tussen 1980 en 2009 zijn. De Moerdijk ramp met de Fokker vond plaats in 1981
Patty, 2010-03-07
( +2 )

Hoi Soestermenneke,

Moet zeggen dat het me echt goed doet om jouw positieve verhalen te lezen!
Ik heb zelf 8 keer gevlogen voor het laatst in 2007 naar Curacao vond het vliegen echt doodeng de vlucht ging gewoon perfect maar ik was gewoon echt in paniek op de heenweg viel het nog wel mee maar de terugweg was ik ineens heel bang en heb echt 9 uur lang bij mijn man aan zijn arm gehangen. Dat komt ook omdat we op de heenweg vlogen toen het licht was en terugweg vlogen we 's nachts en ik vond het dus helemaal niets dat ik niet naar buiten kon kijken.

Maar aangezien ik echt verliefd ben geworden op het eiland gaan we deze zomer opnieuw naar Curacao. Ik vind ook gewoon als je iets wil zien van de wereld moet je, je angst kunnen overwinnen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je kalm zonder stress en angst het vliegtuig instapt? Ik zit echt te verzinnen om aan de huisarts iets kalmerends te vragen want ik wil gewoon kunnen genieten van de vlucht want in het vliegtuig begint je vakantie.... tenminst zo wil ik dat het liefst ervaren. Ik moet ook zeggen dat ik via youtube vluchten heb bekeken van KLM waar wij mee gaan vliegen en dan krijg ik er juist zin in om te gaan maar weet nu al als het zover is ga ik weer stressen gewoon de angst van neerstorten dat is bij mij het probleem. Ik ben verder niet claustrofobisch o.i.d. de onmacht die je voelt omdat je het zelf niet in de hand hebt.

Maar na het lezen van je berichten en het zien van leuke filmpjes op youtube ben ik al een stuk geruster. Het grote probleem van veel mensen is dat ze op zoek gaan naar de negatieve dingen (op internet)ipv positieve dingen. Tuurlijk is de tenerife ramp verschrikkelijk en vorig jaar op de polderbaan was ook heel erg. Maar die tig andere vliegtuigen die wel op plaats van bestemmingen veilig zijn aangekomen dat hoor je niet.

Al met al wil ik zeggen ik ga ervoor en ga er zeker van genieten.

succes verder.

Groetjes
Patty
Bertus, 2010-04-19
( 0 )

Poeh....ik sta ook weer voor het dilemma wel of niet vliegen. 10 jaar geleden heb ik tegen mezelf gezegd dat ik nooit meer in zo'n ding stap, na een vlucht van en naar Samos. Turbulentie gekke geluiden en een landing die zo hard was, dat de wielen haast door de bodem kwamen. Bovendien werk ik op een elektriciteitscentrale met gasturbines en zal het verhaal van een voorlichter van Thomassen ( fabriek waar GT's gebouwd worden ) nooit vergeten. Hij vertelde dat als er op de GT's van een vliegtuig dezelfde beveiligingen zouden zitten als bij de GT's van een elektriciteitscentrale het vliegtuig nooit van de grond zou komen. Wel....dat ben ik dus nooit vergeten en bovendien stapte die man ook niet graag in een vliegtuig, notabene iemand die vliegtuigmotoren bouwt. En eerlijk is eerlijk, ik maak ook weleens wat mee met onze GT's, alhoewel ze ook rustig een jaar nonstop draaien zonder problemen te geven. Maar toch. Ik heb al een paar keer een dag voor vertrek mijn vlucht geannuleerd uit pure angst en toch wil ik het proberen, maar loop weer tegen die muur op die in mijn brein zit. Wat nu te doen. Vorig jaar naar Zakynthos geweest met de trein en de boot, ik ben 3 dagen onderweg geweest, met het vliegtuig was het 3 uur. En nu wil ik een keer naar Ibiza en dat kan ook met de boot en de trein, maar dan ben ik weer twee dagen onderweg. Leuk dat ik werk in de techniek en dat ik daardoor het vliegen niet vertrouw. Wat nu te doen....wie weet het.
Soestermenneke, 2010-04-19
( 0 )

Maak je geen zorgen om de techniek. In een vliegtuig is alles dubbel of driedubbel uitgevoerd. Valt de ene generator uit, dan neemt een andere generator het over. Zijn alle generatoren uitgevallen? Geen probleem, met behulp van een Ram Air Turbine kan met behulp van (de naam zegt het al) snelstromende lucht langs het vliegtuig toch nog elektriciteit opgewekt worden, waardoor alle systemen blijven werken.

Vallen alle motoren uit? Binnen Europa is altijd een vliegveld op veilige afstand (dit is allemaal in het flightplan verwerkt). Vanaf 10km hoogte kun je een vliegveld bereiken in een straal van 100km. En op het Europeese vaste land is er dus altijd een plaats te vinden waar veilig geland kan worden.

Als je last van vliegangst hebt, ga dan eens overwegen een cursus te volgen om je angst te overwinnen. Zorg verder voor wat afleiding tijdens de vlucht (MP3-spelertje werkt altijd goed, want dit zorgt voor ontspanning, en je hoort geen vreemde geluiden als andere die wel horen!

Heel veel succes en ik hoop dat ook jij binnenkort kunt genieten van vliegen!
Diana, 2010-04-20
( 0 )

Leuk om te horen dat het allemaal wel meevalt maar nu hoor ik dat turkse maatschappijen niet zo velig zijn en daar vliegen wij de 28e mee van Dusseldorf naar Antalya. (sky air)
Het lijkt mij dat die toch net zo veilig zijn als de Nederlandse maatschappijen.
Kunt u daar wat over zeggen?
Soestermenneke, 2010-04-20
( 0 )

Nou Diana, maak je vooral niet te veel zorgen. Europese luchtvaartmaatschappijen worden streng gecontroleerd. Kijk eens op de zwarte lijst of Sky Air hier ook tussen staat. Kijk ook eens of er veel ongevallen zijn gemeld de laatste tijd. Als dit niet het geval is, kun je prima vliegen met zo'n maatschappij.

De zwarte lijst vind je op (http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_nl.htm). Kopieer de tekst tussen de haakjes om direct naar de lijst te gaan.

Veel succes en vooral een fijne vlucht en vakantie toegewenst!
Diana, 2010-04-21
( +1 )

Bedankt voor uw snelle antwoord maar nu moet ik u toch nog een vraag stellen. U heeft het over de zwarte lijst maar Sky air vliegt ook vanuit Nederland en dan kan het toch niet op de zwarte lijst staan ?
Weet u toevallig iets over deze maatschappij ?
Alvast bedankt weer voor uw antwoord
Soestermenneke, 2010-04-21
( 0 )

Beste Diana,

Als Sky Air niet op de zwarte lijst te vinden is, betekent het dat deze maatschappij aan de eisen voldoet en dus mag vliegen vanaf Nederlandse vliegvelden, en vliegvelden die onder de zelfde regelgeving valt.

Zelf ben ik niet bekent met de maatschappij. Maar dat is misschien ook wel een heel goed teken, want maatschappijen met een slechte naam zijn mij vaak wel bekent. Ik heb de toestellen uiteraard wel eens gezien, maar nooit technische ondersteuning hoeven geven, dus daar kan ik je helaas niks over vertellen.

Probeer eens iets over de maatschappij via Google terug te vinden. Vooral nieuwsberichten kunnen interessant zijn i.v.m bijvoorbeeld incidenten/ongevallen.

Veel succes, en geniet vooral van het vliegen... het is "oh zo mooi"!
Diana, 2010-04-22
( +2 )

Nou bedankt weer voor deze geruststellende woorden.
Ik voel me al een stuk beter en ga er gewoon van genieten zoals je zegt.
Bedankt nogmaals.
Groetjes Diana
Dickertje, 2010-06-14
( +1 )

Wij vliegen dv a.s. donderdag naar Orlando met United Airlines . Wat kan ik ongeveer voor een vlucht verwachten? Ben zoals zovelen heel erg bang...
Alvast bedankt
Groetjes
Soestermenneke, 2010-06-14
( 0 )

Hallo Dickertje,

Het is moeilijk te zeggen wat je moet verwachten, omdat veel van bijvoorbeeld het weer afhankelijk is. United Airlines staat zeer goed bekent dus maak je daar geen zorgen over! Het zijn mooie en veilige vliegtuigen, met vriendelijk personeel aan boord. Probeer afleiding te zoeken (boek/tijdschrift/muziek/werk) of probeer te slapen, ook zeker aan te raden op zo'n lange vlucht.

Veel succes en een goede vlucht toegewenst!

Yordy, 2010-06-21
( 0 )

Hallo Allemaal,

Ik vlieg binnenkort samen met mijn vriendin naar Mexico, met ArkeFly. Nou zie ik toch heel veel negatieve berichten over ArkeFly, heeft iemand anders ervaring met hun? Ik ben nog al angstig om te vliegen helemaal omdat ik in 2006 aan beide kanten een klaplong heb gehad. Volgens mijn arts kan ik gewoon zonder problemen vliegen omdat ik ook aan beide kanten geopereerd ben, heeft ook hier iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Yordy
Gulleye, 2010-06-25
( +1 )

Ik ben ook ontzettend bang om te vliegen zo bang dat ik er depresief van wordt ik heb van de dokter iets kalmerends gekregen het helpt wel maar je angst is niet voledig weg ik vlieg op 1-07-2010 naar istanbul met turkish airlines ik wil weten hoelang die vlucht duurt vanuit Dusseldorf en of er minder ongelukken gebeuren met kortere routes?

met vriedelijke groeten Gulleye
Hee, 2010-07-30
( +1 )

Ik ga over een paar dagen ook vliegen ik heb het al zo vaak gedaan maar ik ben steeds weer bang..
(ik vind het leuk om uit het raampje te kijken als we omhoog gaan een weer gaan landen) maar als we op de goede hoogte zitten ben ik bang.
nu ik dit lees ben ik wel al veel geruster maar nog steeds best bang...
xxx.
Soestermenneke, 2010-07-30
( 0 )

Beste "Hee",

Juist het vliegen op geringe hoogte is gevaarlijk. Tijdens de start en landing gebeuren de meeste ongelukken, omdat je dan weinig kunt doen om nog uit te wijken voor iets bijvoorbeeld, of kunt proberen je motor weer op te starten. Als je op kruishoogte zit, zo'n 10km gemiddeld, kun je nog alle kanten op en ben je minder kwetsbaar voor opstakels.

Goede vlucht toegewenst!
Girl22, 2010-09-16
( 0 )

Wij vliegen komende zaterdag naar Tunesie.
Vorig jaar vlogen wij s'nachts vanuit New York naar Amsterdam en hadden we heel veel turbulentie, regen en onweer, geen fijne vlucht dus!
Nu gaan we op nieuw 's avonds heen en s'nachts terug, is vliegen in het donker net zo veilig als in het licht? graag een reactie, alvast bedankt!!!!
Soestermenneke, 2010-09-16
( 0 )

Beste Girl22,

's Nachts vliegen brengt geen grotere gevaren met zich mee dan overdag vliegen. Door de geavanceerde apparatuur aan boord is het voor de vlieger geen probleem om in het donker te vliegen. Zowel het navigeren als het vliegen zelf is erg goed mogelijk in het donker.

Een hele fijne vlucht toegewenst!
Ronan j, 2010-12-11
( +1 )

Ik heb erge vliegangst maar mijn ouders zeggen dat het moet ik huil er zelfs van maar ja op een dag moet ik toch weer gaan vliegen dat is jammer maar als je ouder word kom je nooit van deze angst af en word je gek ik ben nu al gek omdat ik niet durf te vliegen ma ja ik heb echt een angst ik wil graag advies
groeten ronan j
ik ben nog wel bang hoor doei dank voor de tekst boven die hebben geholpen
Mark, 2011-04-04
( -1 )

Het rare is.... veel mensen schrijven hier dat ze bang zijn om te vliegen, maar het ritje wat ze afgelopen weekend naar hun familie maken is vele malen gevaarlijker dan een vlucht naar de andere kant van de wereld! Ik geloof dat er in NL meer verkeersdoden vallen dan over de hele wereld in een vliegtuig!
Haha, 2011-07-15
( 0 )

Sanne dat is nog maar af wachten!!!!!!
Tata, 2011-08-08
( -1 )

En als je het dan toch over veilig hebt... Iemand nog Studio Max gezien over waar je veilig wel of niet je auto kunt parkeren? Als het tegenzit gebruiken ze je auto als shuttlebus. Holiday Car Parking beter maar niet parkeren dus. Tegenwoordig zit er trouwens een bedrijf met een andere naam op dat terrein, SchipholParking24.

http://parkerenluchthavenschiphol.nl/parkeren-schiphol/schipholparking24-nl/
Joi, 2011-09-26
( -3 )

Slojs, 2011-09-27
( -2 )

Hoi ik heb een enorme vliegangst
maar mijn familie zegt dat dat een van de veiligste vervoermiddel is om van A naar
B te kunnen en dank zij deze website is het mij wel heel gerustgesteld mijn angst is minder geworden,en je hoort nooit wat van de nederlandse maatsschappij
die neerstort!!
en wat mij gerusteld dat de vliegtuigen in nederland heel goed!!! worden onderhouden en dat er nooit een vliegtuig neerstort!
Sanne, 2011-11-19
( +1 )

Ik heb last van heel veel problemen bij het reizen,
ik heb wagenziekte, VLIEGANGST en ik ben zeeziek.
dus vliegen is de eigelijk de enige oplossing om snel van de reis af te zijn
maar nu ben ik wat minder bang

xx
Leila, 2011-12-30
( -1 )

Is de tuc en en de jap van jetair veilig het schijnt oude vliegtuigen te zijn
Jessy, 2012-01-02
( 0 )

We vliegen binnenkort met Klm of Delta airlines naar NY.
Zon eind over het water vind ik zon akelig idee.
Wat eigenlijk iedereen al aangeeft, die overgave is akelig.
Ik heb wel vaker turbulentie meegemaakt,waarvan een keer extreem hevig.. het geeft je echt het idee dat die kist naar beneden gaat.
Vroeger vond ik eht geweldig,maar nu ik ouder n zie ik overal gevaren..
Help...
Chris, 2012-01-19
( 0 )

Ik heb erg last van vliegangst , toch wil ik dit jaar naar de Vs, welke vliegtuigmaatschappij is het veiligst, KLM-Delta of United Airlines
Hanny, 2012-03-23
( +1 )

Dat mensen gaan gillen bij turbulentie of dat zelfs de crew zenuwachtig wordt zegt niets over een mogelijk ongeluk. Denk aan een achtbaan of een doodenge kermisattractie; mensen gaan gillend door de bocht. Dat heeft te maken met de sensatie van dat moment en dus niet met een risico op een ongeval.
Turbulentie met een vliegtuig is in feite hetzelfde als een bus die hortend en stotend over een onverharde weg rijdt.
Ooit mocht ik tijdens een vlucht van VS naar NL naast de piloot zitten toen we over Boston en New York vlogen, omdat mijn vliegangst alle perken te buiten ging. Dit was een hele leuke en rustgevende ervaring. De angst verdween. Maar toen ik weer terug moest de cabine in heb ik totaal irrationele doodsangsten uitgestaan. Zaterdag ga ik weer vliegen. Ik ben heel zenuwachtig en ga wel -enigszins gedrogeerd-het vliegtuig in... De angst kan zo allesoverheersend zijn. Ook voor mensen zoals ik, die de feiten lezen en concluderen dat vliegen samen met de lift nemen het veiligst is om van A naar B te geraken. Toch hoop ik dat alle mensen met vliegangst die graag ergens naar toe willen, dit gewoon doen. Het is zo veilig. Je moet alleen loslaten..... en dat is toch ook een fijn idee: iemand in de cockpit, twee iemanden zelfs, dragen zorg voor jouw veiligheid. Je kunt als een kind op de achterbank van de auto achterover leunen en uit het raam kijken. Alleen kun je dan geen rode auto's tellen of zwaaien naar andere vliegtuigen. En het is nog eens vel veiliger dan in een auto ook! Iedereen veel succes! Het geeft niet dat je bang bent, maar stel jezelf gerust door te ervaren dat het VEILIG is en dat het je wereld groter maakt! En enjoy.......
Hanny, 2012-03-23
( -2 )

Dat mensen gaan gillen bij turbulentie of dat zelfs de crew zenuwachtig wordt zegt niets over een mogelijk ongeluk. Denk aan een achtbaan of een doodenge kermisattractie; mensen gaan gillend door de bocht. Dat heeft te maken met de sensatie van dat moment en dus niet met een risico op een ongeval.
Turbulentie met een vliegtuig is in feite hetzelfde als een bus die hortend en stotend over een onverharde weg rijdt.
Ooit mocht ik tijdens een vlucht van VS naar NL naast de piloot zitten toen we over Boston en New York vlogen, omdat mijn vliegangst alle perken te buiten ging. Dit was een hele leuke en rustgevende ervaring. De angst verdween. Maar toen ik weer terug moest de cabine in heb ik totaal irrationele doodsangsten uitgestaan. Zaterdag ga ik weer vliegen. Ik ben heel zenuwachtig en ga wel -enigszins gedrogeerd-het vliegtuig in... De angst kan zo allesoverheersend zijn. Ook voor mensen zoals ik, die de feiten lezen en concluderen dat vliegen samen met de lift nemen het veiligst is om van A naar B te geraken. Toch hoop ik dat alle mensen met vliegangst die graag ergens naar toe willen, dit gewoon doen. Het is zo veilig. Je moet alleen loslaten..... en dat is toch ook een fijn idee: iemand in de cockpit, twee iemanden zelfs, dragen zorg voor jouw veiligheid. Je kunt als een kind op de achterbank van de auto achterover leunen en uit het raam kijken. Alleen kun je dan geen rode auto's tellen of zwaaien naar andere vliegtuigen. En het is nog eens vel veiliger dan in een auto ook! Iedereen veel succes! Het geeft niet dat je bang bent, maar stel jezelf gerust door te ervaren dat het VEILIG is en dat het je wereld groter maakt! En enjoy.......
Fred, 2012-05-22
( +1 )

Best wel eng dat vliegen.

vooral als je naar amerika vliegt en je hoort dan van die onderbroekbommen.

je zal er maar naast zitten
Julian, 2012-05-29
( +3 )

Op zich is het inderdaad veilig. maar mijn moeder...
Chantal, 2012-06-04
( +1 )

Ik vlieg komende okt met mn gezin naar turkije met sky air nooit mee gevlogen ,met van alles al ,ben ieder keer weer bang .wie is er een keer met sky air gevlogen ik lees alleen maar negatief .
Henk, 2012-07-08
( 0 )

Ik ben ook heel bang geworden. Ik vloog vroeger regelmatig, maar na enkele vervelende vliegervaringen (luchtzak en tweede landingspoging in slecht weer) slaag ik er niet meer in een poging een reis te maken. Ik ben niet zo bang voor de techniek maar vooral het weer wat steeds meer onvoorspelbaar wordt.
Wally, 2012-08-09
( 0 )

Nu dacht ik wel niet dat ik de enige ben met "vliegangst", maar als ik al deze reakties bemerk, dan zie je toch dat er veel mensen zijn met hetzelfde probleem. Ikzelf inbegrepen. Zou heel erg graag naar Thailand vliegen, maar durf er nog steeds niet aan. Mijn laatste vlucht was 1980, dus toch al een poosje geleden en ben sedert dan nooit meer in verlof geweest. Waarom kunnen de grote vliegmaatschappijen nou geen cursus geven tegen echt betaalbare prijzen, is toch alleen maar in hun voordeel, eigenlijk een win win operatie. Zelf denk ik dat het niet zozeer het vliegen me angstig maak maar meer de duur dat je daat in moet blijven, bv naar Thailand +- 12 hr maar ja hoe kom ik er vanaf, er blijft weinig alternatief, heb dat al uitgezocht en is bijna on doenbaar, het enige dat nog menselijk leek was per container ship naar Singapore +- 20 dagen en een prijs van +- 2000 euro enkele reis. Met de auto ondoenbaar wat betreft enkele landen waar je doorheen moet, de km zijn bijzaak. Tja wat blijft er dan over denk ik dan, maar wanneer ik ga weet ik nog niet. Ik denk posetief.
Mathias, 2017-08-17
( 0 )

Ik ga deze zomer (2017) 16de keer in een vliegtuig weg.
Het is de veiligste vervoer te wereld
Mathias, 2017-08-17
( 0 )

Ik ga deze zomer (2017) 16de keer in een vliegtuig weg.
Het is de veiligste vervoer te wereld
Mathias, 2017-08-17
( 0 )

Ik ga deze zomer (2017) 16de keer in een vliegtuig weg.
Het is de veiligste vervoer te wereld
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl