X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Lijndiensten vs prijsvechter, KLM vs transavia.com

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+4
  Goed artikel ( +5 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Pythoniels Pythoniels Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Pythoniels
Datum: 14-11-2008
Auteur: Pythoniels
Er zijn verschillende soorten maatschappijen. Zo bestaan er de conventionele luchtvaartmaatschappijen die vaste lijndiensten uitvoeren, maar ook luchtvaartmaatschappijen die naast deze vaste vluchten, vliegtuigen verhuren aan andere maatschappijen. Het kan ook zo zijn dat een bedrijf – denk hierbij aan een reisbureau – een vlucht als het ware overneemt. Het belangrijkste verschil is dat bij een lijndienstmaatschappij, geen vliegtuig valt in te huren. Chartermaatschappijen zijn over het algemeen prijsvechters, die naast de standaard inkomsten bijverdienen door een vliegtuig verhuren.

Elke maatschappij heeft een bepaald doel waarbij verschillende soorten passagiers horen. Zo hebben conventionele lijndienstmaatschappijen veel vaste klanten onder bedrijven. Hierdoor wordt een groot aantal vluchten vooral bezet door zakenmensen. Zij willen snel van locatie A naar B en maken gebruik van de incheckzuilen en de irisscans om door de douane te komen. Ze hebben vrijwel nooit een voorkeur voor stoel en dragen slechts een aktetas en/of laptop met zich mee. Tijdens zomermaanden hebben dit soort maatschappijen een kleine hoeveelheid extra passagiers te vervoeren. Lijndienstmaatschappijen maken namelijk weinig gebruik van acties in samenwerking met reisbureaus en hotels. Dit in tegenstelling tot chartermaatschappijen die er vaak alles aan doen om extra passagiers binnen te halen. Zij adverteren dusdanig veel dat mensen de advertenties niet kunnen mijden, de foto’s zien en een vlucht boeken, vaak in combinatie met een verblijf in een hotel. Prijsvechters halen dus vooral toeristen binnen. Maar ook prijsvechters worden vaak druk bezocht door zakenmensen, dit om een heel andere reden. Prijsvechters hebben over het algemeen strakkere tijden waardoor minder vliegtuigen nodig zijn. Vaak zitten tussen aankomst en vertrek slechts 45 minuten. Prijsvechters bieden vaak, in tegenstelling tot normale luchtvaartmaatschappijen, vaak meerdere vluchten per dag aan. Hierdoor kunnen zakenmensen ’s morgens met de maatschappij naar B vliegen, terwijl zij ’s avonds met dezelfde maatschappij weer terug naar A vliegen.

Wat echter wel weer in het voordeel bij conventionele maatschappijen is, is het feit dat zij vaak nauw samenwerken met andere luchtvaartmaatschappijen. Zo heeft KLM bijvoorbeeld zogenaamde codeshare vluchten met Air France, Alitalia, Lufthansa, NWA, United en ga zo maar door. Een codeshare vlucht houdt in dat je een vlucht bij KLM boekt, maar deze kan worden uitgevoerd door een andere maatschappij, bijvoorbeeld Lufthansa. Op Nederland 1, op de aankomsttijden van Schiphol staan soms meerdere vluchtnummers die van hetzelfde vliegveld zijn vertrokken en op hetzelfde tijdstip zijn gearriveerd, dit is een voorbeeld van zo’n codeshare vlucht.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen op twee manieren kosten besparen bij het afhandelen van passagiers en bagage (passage). Vaak hebben grote luchtvaartmaatschappijen een eigen passage die bovendien ook door de partners kan worden gebruikt. Prijsvechters hebben hier het geld niet voor en besteden dit uit aan passagebedrijven. In Nederland bijvoorbeeld Aviapartner (Rotterdam) of Menzies (Schiphol). Daarnaast biedt Martinair ook de service aan, die zeer weinig door andere luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt. Verschillende soorten kostuums werken vaak verwarrend voor passagiers, waardoor het een pluspunt is voor een lijndienstmaatschappij. Afhandelingbedrijven dragen echter een tenue waarvoor de persoon op dat moment werkzaam is. Zo kan het voorkomen dat één persoon op zijn/haar werkdag voor meerdere luchtvaartmaat-schappijen werkzaam is.

Vliegen is niet bepaald goedkoop. Door zuinige vliegtuigen aan te schaffen kan er voor miljoenen euro’s aan brandstof worden bespaard. Wat veel mensen opvalt is dat KLM bijvoorbeeld meerdere type vliegtuigen heeft, terwijl bijvoorbeeld transavia.com het met één type doet (twee verschillende versies). KLM heeft bijvoorbeeld de A330-200, de MD-11, vijf versies uit de B737, de B747-400(M), de B777-200ER en de B777-300ER. Bovendien vliegt KLM Cityhopper nog met vier verschillende types. Al deze verschillende vliegtuigen hebben goed geschoold personeel nodig om de veiligheid te kunnen garanderen. Maar een monteur kan nooit alles weten en moet dus op voor een beperkt aantal vliegtuigen intensiever worden opgeleid. Stel dat een monteur slechts op vier typen intensief kan werken, om de gehele vloot te kunnen onderhouden, zijn dus minimaal twee monteurs nodig. Bij transavia.com bestaat de vloot uit de B737-700 en de B737-800. Deze twee versies verschillen zeer weinig en het personeel kan voor dit enkele type erg intensief worden opgeleid. Een ander voordeel aan minder verschillende soorten vliegtuigen is ook dat het brandstofverbruik van de gehele vloot over de hele maand eenvoudig kan worden berekend dan wanneer er circa acht vliegtuigen actief zijn in de vloot.

Elke luchtvaartmaatschappij heeft zijn eigen kosten die worden doorberekend op de klant. De ene luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld een lijndienstmaatschappij, berekent tijdens het boeken gelijk alle kosten die de klant moet betalen. Bij prijsvechters zijn de ticketprijzen vele malen lager, omdat er minder service aan boord is. Zo moeten passagiers tijdens de vlucht extra betalen voor maaltijden, terwijl dat bij normale maatschappij bij de prijs is inbegrepen. Onderzoek heeft echter aangetoond dat passagiers liever tijdens de vlucht uit kunnen maken of zij iets willen eten of niet. Het komt namelijk vaak voor dat het eten in een vliegtuig niet smakelijk is, niet goed voedt of zelfs allergieën onder passagiers veroorzaakt. Hierop hebben vrijwel alle maatschappijen sinds 2005 tijdens het boeken van een vlucht aangegeven wat de maaltijden aan boord zijn. Wil een passagier dit eten echter niet, dan betaalt hij/zij hier alsnog voor. Dit is in het voordeel van prijsvechters. Zij kopen minder (verschillende) maaltijden in dan het totaal aantal passagiers van die vlucht. In de meeste gevallen verloopt dit zonder problemen. Het komt helaas vaak genoeg voor dat bij Turkse luchtvaartmaatschappijen te weinig voedsel en drinken wordt ingekocht.


Conventionele luchtvaartmaatschappijen bieden ook de mogelijkheid om films te kijken, muziek te luisteren of de actuele route en weer op te vragen. Deze zogenaamde Inflight Entertainment Systems zijn ingebouwd in de stoel vóór de passagier. Prijsvechters bieden deze vaak niet aan, om de kosten te drukken. Het onderhouden van deze systemen is niet bepaald duur, maar het aanschaffen van een kleine 150 van de apparaten per vliegtuig is geen goedkope aanschaf. Hierdoor bieden prijsvechters deze mogelijkheid niet aan. Hoewel deze functie bij conventionele luchtvaartmaatschappijen wel is ingebouwd, zijn hier vaak nog extra kosten aan verbonden. Wanneer het bedrag betaald is aan de steward(es), krijgt de passagier de beschikking over een inlogcode of afstandsbediening met bepaalde frequentie. Hierdoor kan alleen deze passagier het systeem gebruiken. De entertainment zelf kan, zoals al is vernoemd, erg verschillen. Tegenwoordig kan er zelfs al worden betaald met een pinpas.

Onder service verstaat men ook de bemanning. Vaak wordt gemerkt dat de bemanning aan boord van een traditionele luchtvaartmaatschappij meer de tijd neemt en vriendelijker is dan bemanning van een prijsvechter. Dit hoeft echter niet zo te zijn, net als het feit dat een ouder persoon aardiger kan zijn dan een jong persoon. Het ligt er maar net aan hoe diegene in elkaar zit.

Over de beenruimte kan ik snel over uitgepraat zijn; deze is kleiner bij een prijsvechter. De reden hiervoor is simpel: door de lage tarieven die worden gehanteerd, moeten de kosten op andere manieren worden binnengehaald. Dit wordt mogelijk gemaakt door meer stoelen te plaatsen. Dit wordt weer bereikt door de stoelen dichter op elkaar te plaatsen. Maar ook bij veel traditionele luchtvaartmaatschappijen is de beenruimte vaak belabberd. Ik ga verder geen maatschappijen noemen, maar een prijs is niet het enigste waarnaar een passagier kijkt bij het boeken. Een maatschappij die erom bekend staat zeer weinig ruimte te bieden, zal minder snel worden gekozen, terwijl een prijsvechter dezelfde beenruimte heeft en ook nog eens een stuk goedkoper is.

Een gewone luchtvaartmaatschappij heeft dan weer de herkenning doordat zij meerdere klassen hebben. Naast de economy class (meest gangbare klasse), hebben zij ook nog vaak een business class. Op intercontinentale en/of longhaul vluchten is vaak nog een extra klasse beschikbaar, de First class.

Reacties op dit artikel
Changy, 2008-11-21
( +1 )

Erg interessant.
Pythoniels, 2008-11-22
( 0 )

Is het ook. En om deze reden kun je - als je het mij vraagt - niet zomaar zeggen dat een maatschappij goed of slecht is als ze niet te vergelijken zijn met elkaar.
Isa, 2008-12-02
( 0 )

Tip: check de volgende keer even of alles klopt, KLM hoort namelijk bij het Skyteam en Lufthansa bij Star Alliance.. zij hebben dus geen codeshare!
Isa, 2008-12-02
( 0 )

Tip: check de volgende keer even of alles klopt, KLM hoort namelijk bij het Skyteam en Lufthansa bij Star Alliance.. zij hebben dus geen codeshare!
Pythoniels, 2008-12-03
( 0 )

Als ik mij niet vergis, werken KLM en Lufthansa veel samen op vluchten naar Duitsland
Sanne, 2009-02-22
( 0 )

Heey, goed artikel, vet toevallig even aan het surfen op internet, mooi geschreven!!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl