X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Auto en vervoer" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Russische luchtvaart onveilig?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+5
  Goed artikel ( +5 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Pythoniels Pythoniels Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Pythoniels
Datum: 17-11-2008
Auteur: Pythoniels
Het komt ook nu nog geregeld voor dat passagier Russische luchtvaartmaatschappijen mijden. Dit komt doordat het in dit land tot een paar jaar geleden niet al te best geregeld was met de veiligheid. Daar lijkt de laatste paar jaar veel verandering in te komen. Is het daarom wel terecht dat we Russische luchtvaartmaatschappijen mijden?

Nieuwsbericht uit ANP: Moskou Ė Een vliegtuigongeluk zondagochtend (14 september) in Rusland heeft 88 mensen het leven gekost, waaronder 21 buitenlanders. Alle inzittenden van een Boeing 737-500 van Aeroflot Nord stierven toen het toestel tijdens een binnenlandse vlucht kort voor de landing neerstortte in Perm bij het Oeral-gebergte. Onder de passagiers waren zes kinderen en een baby. Op de grond vielen geen slachtoffers.

Wel werd de Trans-Siberische spoorlijn beschadigd. Het wrak van de neergestorte Boeing brandde geheel uit. Brokstukken lagen tot vier kilometer in de omtrek verspreid, meldden media. Het toestel zou bij een industrieterrein en in de buurt van appartementen zijn neergekomen. Het toestel van was twee uur eerder vertrokken uit de Russische hoofdstad Moskou. Op een hoogte van 1.800 meter viel het contact met de verkeersleiding in Perm weg.

Over de oorzaak van de crash maakten de autoriteiten nog niets bekend. De Russen stuurden meteen een onderzoeksteam naar de oostelijkste miljoenenstad van Europa. Onder de buitenlandse slachtoffers zijn onder meer negen inwoners van Azerbeidzjan en vijf van OekraÔne. De andere niet-Russen komen uit Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Letland, Turkije, ItaliŽ en Zwitserland.

Het is een van de vele vliegtuigongelukken die jaarlijks gebeuren. Het is ook niet de eerste keer dat een soortgelijk ongeluk zich voordoet in Rusland. Het vliegtuig was een B737-500 die in 1992 werd afgeleverd aan SAS Braathens. Sinds 29 mei 2008 vloog ze voor Aeroflot Nord, een luchtvaartmaatschappij die voornamelijk actief is binnen Europa. Het bedrijf heet oorspronkelijk AVL Arkhangelsk Airlines maar voert vluchten uit voor Aeroflot, de grootste luchtvaartmaatschappij in Rusland. Het is te vergelijken met Brit Air, die voor Air France tientallen vluchten uitvoert, voornamelijk binnen het eigen land.

Kort na de ramp werd een onderzoek gestart. Het vliegtuig bleek tijdens de vlucht, op een hoogte van circa 3000 voet te zijn ontploft, waarbij alle 88 passagiers en bemanningsleden omkwamen. Na het onderzoek was het genoeg voor Aeroflot, Aeroflot Nord was niet langer meer een handelsnaam en het codeshare product zou niet meer gelden. Aeroflot Nord zou weer Arkhangelsk Airlines worden, een zware domper voor deze maatschappij.

Arkhangelsk Airlines is actief met een aantal B737-500ís en oudere Tu-134ís en Tu-154ís. Daarnaast zijn ook nog tweemotorige An-24 en An-26ís opgenomen in de vloot. Het is niet de meeste moderne vloot, maar door goed onderhoud kunnen ook oude vliegtuigen zeer veilig zijn. En dat is precies waar dit artikel over gaat.

Aeroflot en de val van het Communisme in de Sovjet-Unie

Jarenlang kende Rusland een zwarte en zware tijden als betreft luchtvaart. Oude vliegtuigen van relatief onbekende luchtvaartmaatschappijen vielen met bosjes uit de lucht of gleden van de baan door menselijke fouten.

Aeroflot was ís werelds grootse luchtvaartmaatschappij toen het nog de Sovjet-Unie was. Met een vloot van meer dan 40.000 vliegtuigen kwam niets in de buurt. De val van de Berlijnse Muur en het opheffen van het communisme in het land kwam ook een einde aan de staatssteun aan de maatschappij. Een erfenis van 40.000 vliegtuigen werd snel van de hand gedaan en duizenden mensen kwamen op straat te staan. De luchtvaartmaatschappij hield vooral de moderne vliegtuigen, zoals de A310ís die enkele jaren daarvoor werden aangeschaft. Daarnaast behield zij ook tientallen Tu-134ís, Tu-154ís, B737ís en An-26ís.

Zwarte lijst

Deze Tu-134ís en Tu-154ís werden jarenlang ingezet naar Europa, totdat de Europese Commissie besloot een zwarte lijst van maatschappijen en vliegtuigen op te stellen die niet langer meer welkom waren in Europa. Tu-134ís werden ook op deze lijst gezet en ook de oude Tu-154ís (de B versie) werd niet langer toegelaten in Europa.

Modernisering van de vloot

Ondanks dat zij haar vliegtuigen goed onderhield, bleven veel passagiers weg bij Aeroflot, om nog maar te zwijgen over de andere maatschappijen uit ís werelds grootste land. Er deden zich geen incidenten voor, maar door de stijgende brandstofkosten zag ook Aeroflot in dat het een keer op moest houden voor de sterk verouderde Tu-134 Crusty. Tientallen vliegtuigen uit de A320-familie werden aangeschaft (A319, A320 en de A321) en hiermee wist zij de vloot met tientallen jaren te verjongen, een goede aanwist voor de maatschappij. Het passagiersaantal steeg aanzienlijk, maar Rusland was nog steeds niet af van de slechte reputatie.

Opnieuw een domper

Dit werd opnieuw bewezen op 9 juli 2006, toen een A310 van S7 Siberian Airlines te snel landde in slecht weer, niet op tijd tot stilstand kon komen en tegen een betonnen muur tot stilstand kwam. Het vliegtuig brandde volledig uit waarbij 124 passagiers om het leven kwamen. Aan boord waren 203 passagiers. Het toestel was volledig uitgebrand.

Een nieuwe slechte ervaring rijker ging Aeroflot door met een volgende fase; het uitfaseren van de Tu-134. Dit was in 2008 voltooid en het bedrijf heeft nog meer aangeschaft: A330-200ís om de B767 te vervangen. Verder zijn een tiental A350XWBís en een even groot aantal B787ís aangeschaft om de intercontinentale vloot uit te breiden en nieuwe bestemmingen mogelijk te maken. Verder zijn er nog Super Jets gekocht, die door Sukhoi worden gebouwd. Hierdoor blijft Aeroflot vliegen met Russische vliegtuigen en behoudt het enigszins haar trots en symboliseert het dat Russische vliegtuigen zeker niet onveilig zijn.

Vliegen onveilig?

Een ander punt wat ik vaak vertel is het feit dat vliegen zeer veilig is. Ik ga daar verder niet te diep op in, maar de kans is groter dat er een ongeluk gebeurt met autorijden dan met vliegen. Toch variŽren deze cijfers; Europa is het veiligste gebied, aflopend naar Noord-Amerika, AziŽ, Zuid-Amerika en Afrika, wat ten opzichte van andere continenten het meest onveilig is. Hier wordt vaak met sterk verouderd materiaal gevlogen en het komt regelmatig voor dat zich een crash voordoet.

Een vliegtuig vergelijk ik vaak zelf met een machine of een mens. Alles heeft onderhoud en voedsel nodig. Gelukkig worden tegenwoordig zeer zelden fouten gemaakt bij het tanken van brandstof, maar het onderhoud schort nog wel in tientallen landen. Een nieuw vliegtuig heeft minder onderhoud nodig dan oudere vliegtuig natuurlijk, dat is logisch. Hetzelfde gebeurt er bij autoís. Hoe meer vluchten een vliegtuig maakt, hoe meer geld wordt verdiend. Maar na een aantal starts en landingen moet er groot onderhoud worden gepleegd. Als dit niet zorgvuldig wordt gedaan en er slordig wordt omgegaan met documenten, is de kans op een ongeluk groter dan wanneer alles volgens het bokje gaat.

Strenge controle

In de Europese Unie wordt hier zeer streng op gecontroleerd. In november 2008 bracht de Europese Commissie uit dat zij een zwarte lijst zou uitgeven voor maatschappij binnen Europa. Dit was nieuw want voorheen staan alleen maatschappijen hierbuiten op de lijst. Enkele voorbeelden zijn maatschappijen uit Kongo en Noord-Korea. Luchtvaartmaatschappijen uit IndonesiŽ worden allen geweigerd door de slechte reputatie. Binnen Europa en Noord-Amerika is een strenge controle.

Hoewel er binnen de Europese Unie niet wordt gevlogen met Russisch materieel, zijn sinds enkele jaren weer meer maatschappijen welkom. Aeroflot heeft een goede reputatie opgebouwd en heeft de afgelopen jaren geen enkel vliegtuig meer af hoeven te schrijven door een incident. Dit wordt veroorzaakt door goed onderhoud en een jongere vloot. Het gebeurt in andere continenten nu weer regelmatig dat er vliegtuigen neerstorten. Dit zijn westerse vliegtuigen, maar zijn ook niet de modernste meer, zoals de B737-200. Vooral in Zuid-Amerika en AziŽ crashen nog regelmatig vliegtuigen, en weer door slecht onderhoud.

Conclusie

Hierdoor kan ik een goede conclusie trekken op de vraag of de luchtvaart in Rusland onveilig is. Het antwoord hierop is nee, zolang er maar goed wordt gekeken op de zwarte lijst die wordt gepubliceerd door de Europese Unie. Ook het feit dat vliegtuigen van Russische makelij onveilig zouden zijn lijkt hiermee ook te zijn ontkracht. Dit is afhankelijk van het onderhoud dat de maatschappij uitvoert. Ook Westerse vliegtuigen hebben nog te maken met incidenten waarbij mensen om het leven komen. Onderhoud is veiligheid, veiligheid staat op de eerste plaats, maar helaas niet bij iedere maatschappij.

Reacties op dit artikel
Michiel, 2009-06-15
( 0 )

Een goed artikel. Fijn om te lezen want ik overweeg met Aeroflot te gaan. Laatste ervaring met Aeroflot was 15 jaar geleden. Door een vertraging van Aeroflot (ik moest overstappen in Rusland) moest ik een week wachten op een volgende vlucht (naar New Delhi) Mijn reisprogramma aangepast waardoor ik de dag erna kon vertrekken naar Calcutta. Maar ja............dat was lang geleden....
Niels hager, 2009-06-16
( 0 )

Aeroflot heeft sinds de laatste paar jaar een uitstekende reputatie op weten te bouwen. De vloot bestaat uit moderne Airbus vliegtuigen uit de A320-familie (A319/A320/A321) en de nieuwste trots is de A330 waarmee ook KLM vliegt. Daarnaast heeft ze een handje vol IL-96's (de Russische A340) en zullen ook de Tu-154M's worden vervangen. DIt zal over een paar jaar gebeuren wanneer Aeroflot de beschikking krijgt over de Sukhoi Superjet.

AL met al heeft ze een zeer moderne vloot en is het ook nog eens lid van een luchtvaartalliantie Skyteam, hier zijn ook KLM, AIr France, Alitalia, Continental Airlines en DELTA lid van zijn.
Henriette, 2010-10-23
( 0 )

mijn vrienden zeggen never nooit met een russisch vliegtuig te zullen vliegen.
Niels, 2010-10-23
( 0 )

Dat kan zo zijn. Maar ik wil wel even toelichten dat het bij sommige airlines in Azi√ę of Afrika ook niet veilig is terwijl zij met Airbus' of Boeing materiaal vliegen.
Harry, 2010-10-25
( +1 )

Is earoflot, door iberia overgenomen?
Niels, 2010-10-25
( +1 )

Nee. Iberia en British AIrways gaan fuseren. De overname van Aeroflot staat buiten bespreking. Naar alle waarschijnlijkheid neemt Aeroflot in de komende jaren wel enkele andere Russische maatschappijen over. Maar dat is nog niet zeker.
Roos, 2011-02-10
( +1 )

Worden er ook "veilige" toestellen ingezet tussen Moskow en Ulan Bator(Mongolie)?
Roos, 2011-02-10
( 0 )

Worden er ook "veilige" toestellen ingezet tussen Moskow en Ulan Bator(Mongolie)?
Niles, 2011-02-10
( +2 )

Dat zou ik echt niet weten. Probeer eens via ticketsite's te zoeken. Hoewel daar bij lange na niet alle luchtvaartmaatschappijen staan vermeld, kunt u er rustig op vertrouwen dat deze veilig zijn.
Will, 2011-05-15
( 0 )

De aeroflot toestellen zijn prima Het eten aan boord is goed en de stoelen lekker ruim. Het enige vreselijke is de airport in Moskou.Vooral als je ,Zoals wij nog wel eens hebben, 7 uur moet wachten op de connecting flight.
.
Johan zondag, 2011-05-16
( 0 )

@Will,
Het vreselijke aan SVO gaat ook veranderen met 2 gloednieuwe Terminals. Wij zijn afgelopen September op SVO geweest en kan zeggen dat ze toen nog druk bezig waren om alles over te zetten naar de nieuwe terminals. Het enige wat wel blijft is dat het personeel op SVO wat klantvriendelijker en minder kortaf mag reageren.

@Roos, Aeroflot vliegt naar Mongolie met de nieuwe Airbus A332 of de A333 hangt er vanaf welke ze inzetten. Enige verschil is eigenlijk de hoeveelheid mensen die meekunnen. Let wel goed op met boeken en het kiezen van je plaatsen. Zit namelijk wel verschil in qua stoelindeling.


Wat betreft Aeroflot, heb afgelopen September met ze gevlogen en kan niks anders zeggen dan prima, leuke crew die in is voor een dolletje of een glimlach en meer dan voldoende drinken. Leuke IFE en vooral gewoon een goed en safe gevoel. Kortom ik zou weer met ze vliegen....

@Niels nee idd kijk maar naar Air France die in 2009 door welke reden dan ook uit de lucht klapt. Kijk naar 1 van de beste maatschappijen ter wereld. De australische maatschappij Qantas volgens Skytrax een 4 sterren maatschappij... Zo zijn er meer voorbeelden te geven..


Voor de rest een leuk stukje om te lezen en ik denk wel dat met de jaren Rusland opener en toegankelijker word en men steeds meer bewust word van het toerisme en vooral de regels omtrent veiligheid en service...

Niels, 2011-05-16
( 0 )

Zeker nu UtAir met CRJs en B737-800s gaat vliegen en de oude Tu-134s afstoot. Transaero vliegt ook met een grote diversiteit aan Boeing toestellen, net als S7.

Snap dan alleen weern iet waarom Aeroflot B737-800s bestelt terwijl het al met de A320-familie vliegt.

Ik zou ook zo met deze airlines gaan vliegen. Uiteindelijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan het de besten overkomen.

@Johan: Inderdaad Qantas ja. Ik zou momenteel eerder met Aeroflot gaan vliegen dan met Qantas. Ik weet niet wat die lui daar doen met die motoren van hun kisten, maar ze blazen de ene na de andere op.. 7 stuks in 2 jaar tijd is way too much.
Johan zondag, 2011-05-16
( 0 )

@Niels,

Zat jij toevallig ook op vliegervaringen.com??? Zover ik weet besteld Aeroflot geen Boeing 737 meer hoor.. Weet niet hoe jij aan het verhaal komt. Ze gaan zelfs de Boeing 767 vervangen door Airbus a332 of de A333 en ze schaffen wel de Boeing 777-200 en 300 en de 787 aan. Tevens de Sukhoj en wat nieuwe airbussen A350 en nog wat nieuwe A332 en 333, zover ik nu weet en toen hoorde willen ze de Ilyshin de eruit gaan halen en vervangen voor bovenstaande toestellen en tevens meer toestellen om langere vluchten en meerdere bestemmingen aan te gaan doen.
Ze zijn in ieder gevoel goed bezig en helemaal met de nieuwe Terminals...


Idd wat Qantas betreft laat ik die ook even links liggen hahaha... Zelfs stuk uit het ruim geblazen of noodlandingen met de A380... Dan kies ik nog liever voor Aeroflot waar de laatste problemen circa 16 jaar geleden waren... Zo zie je maar Merk/Naam zegt niet zoveel tevens het land van herkomst. Het is natuurlijk wel een richtlijn maar het zegt in feite niks... Zo zie je met Air France die om nog steeds onbekende reden uit de lucht klapte tussen brazilie en Parijs...

Vond je de vergelijking mooi in het stukje over een mens en eten ten opzichte van het onderhoud van een vliegtuig... Je kan als maatschappij wel de beste Service en kwaliteit hebben en de luxe uitvoering van de A380 maar als je geen onderhoud pleegt of onbekwaam personeel laat vliegen, komt die van zelf ook wel een keer naar beneden met nog veel meer slachtoffers...

dus.....
Niels, 2011-05-16
( 0 )

Haha ja dat klopt. Ik heb het uit een bestelling op kunnen maken die laatst is geplaatst. Ik meen voor twintig B737 NG kisten. De bestelling was óf door Aeroflot geplaatst, óf door een leasemaatschappij die ze zou gaan leasen aan Aeroflot. Of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook nog. Het zou in ieder geval te maken hebben met het feit om aan de verwachte groei te kunnen voldoen voor dat voetbalgedoe in Rusland ofzo. Of de Olympische Spelen? Ik weet niet precies. Vandaar dat ze ook de B777, de A350XWB en de B787 hebben besteld.

Ja klopt ja, ze zijn zeker goed bezig. Alleen lijkt het mij persoonlijk niet echt het beste idee om zowel de A330, als de A350 (oke ze lijken op elkaar maar qua electronica zullen ze behoorlijk verschillen) en de B787 en de B777 in de vloot op te nemen...

Hehe ja precies ja. Bedoel als je auto stuk gaat breng je hem naar de garage. Het is balen als je een buschauffeur of taxichauffeur bent en je geen passagiers kan vervoeren. Maar met een vliegtuig is het exact hetzelfde. Alleen daar moet je gewoon nóg serieuzer mee omgaan aangezien het uit de lucht kan kletteren.
Johan zondag, 2011-05-23
( 0 )

@Niels idd maar af en toe snap ik toch niks van vliegmaatschappijen hoor.... Net zoals Qantas afgelopen week ook weer met een noodlanding. Dan nog zeggen dat er eigenlijk niks aan de hand is hahaha.
Alleen mogen zo op SVO wel de mentaliteit van het personeel daar veranderen want op de oude Terminal waan je nog in de tijd van Sovjet met dezelfde mentaliteit en manieren hahaha....
Maar ach Schiphol is ook niet om over naar huis te schrijven hahaha..

Jammer dat je niet zoveel meer op vliegervaringen zit maar ik snap ook wel waarom... Snap alleen nog steeds niet waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om realistisch te blijven met het schrijven van een ervaring!!!
Trouwens hoe staat het met jou site? Ben benieuwd Niels.

Groet,
Rene, 2012-01-14
( 0 )

Ik vlieg veel per jaar (ongeveer 80 maal) en vlieg 40% met aeroflot. de vliegtuigen zijn nieuw en het eten is van betere kwaliteit dan bijvoorbeeld klm,air france, niki,sas en ga zo maar door. wonende in Moskou en werkende in Europa zijn zij voor mij 1 van de betere oplossingen. de nationale vluchten binnen Rusland doe ik alleen met aeroflot want dis vliegen nu ook daar met airbus.
Sherry, 2013-04-19
( 0 )

Ik wil naar delhi/India, tot nu toe is de ticket met de aeroflot goedkoopste. is het wel aan te raden met deze maatschappij te vliegen. Wat ik allemaal lees, ben ik wel bang om met deze vliegmaatschappij te vliegen
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl